چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403      

نوع خبر 
 
 
برای اولین بار در کشور عمل جراحی قلب دبل سوئیچ در مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی
 

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی ،در روز چهارشنبه مورخ 18 بهمن ماه سال جاری عمل جراحی دبل سوئیچ بر روی کودکی 3 ساله در مرکز قلب و عروق شهید رجایی با موفقیت انجام شد. عمل جراحی فوق پس از یک بررسی دقیق و کامل توسط دکتر رامین بقائی صورت گرفت.
لازم به ذکر است که تاکنون نمونه این جراحی در ایران با موفقیت انجام نشده بود.
این جراحی از جمله پیچیده ترین اعمال جراحی قلب است که در مراکز پیشرفته جهان در درمان نوع نادری از بیماری مادرزادی قلب با عنوان CCTGA بکار می رود و ضایعه اصلی در این بیماری، جابجایی بطنها می باشد.
در مواردی که با سایر ناهنجاری های قلبی همراه نباشد، ممکن است بیمار تا سالها بدون علامت بوده ولی تدریجا علائم نارسایی قلبی ظاهر می گردد.
بیمار مورد نظر علاوه بر جابجائی بطنها، دچار ناهنجاری در محل قرارگیری عروق و نقص بزرگ دیواره بین بطنی نیز بوده است که در دوره شیرخوارگی تحت عمل جراحی موقتی برای کاهش حجم خون وارد شده به شریان ریوی قرار گرفته و اکنون در سن سه سالگی تحت عمل جراحی نهائی بصورت دبل سوئیچ (سوئیچ دهلیزی و سوئیچ شریانی) قرار گرفته است.
توضیح اینکه این جراحی بیش از 6 ساعت بطول انجامید و در حال حاضر کودک با وضعیت عمومی بسیار خوب در ICU کودکان مرکز تحت مراقبت های پس از عمل می باشد.
خبرنگار: سید امیرحسین میرکمال

سه شنبه 24 بهمن 1391  9:17

آخرين تاريخ بازديد : چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403  6:38:4
تعداد بازديد از اين خبر : 4062