شنبه 15 ارديبهشت 1403      

نوع خبر 
 
 
برگزاری اولین دوره آموزشی پایه و پیشرفته اکمو در مرکز آموزشی ، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی ، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی، این دوره آموزشی با حضور دکتر علیرضا جلالی رئیس مرکز ،دکتر یوسف نیا رئیس انجمن جراحان قلب ایران و دیگر اساتید از داخل و خارج از کشور در مورخ 28 فروردین ماه سال جاری با همکاری انجمن تکنولوژی خون ایران، انجمن اکموی هندوستان و سازمان ELSO جهانی در مرکز قلب و عروق شهید رجایی برگزار شد.
دکتر ˈعلیرضا جلالیˈ روز چهارشنبه در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران افزود: دستگاه اکمو نقش مهمی در زنده نگاه داشتن افراد مبتلا به نارسایی های پیشرفته قلبی، ریوی و تنفسی و همچنین مبتلایان به آنفلوانزای نوع A و بیماری سارس ایفا می کند.
وی با اشاره به اینکه اکمو 16 سال است در جهان استفاده می شود اما فقط حدود چهار سال است که وارد ایران شده در تشریح دلایل موفقیت آمیز نبودن استفاده از این دستگاه در کشور گفت: در تکنیک و روش استفاده از اکمو مشکل داشتیم چراکه متخصصان ما ، آموزش های لازم در این زمینه را فرا نگرفته بودند.
رئیس مرکز افزود: بنابراین اکنون می خواهیم یک تیم 70 نفره را آموزش دهیم تا این کار را به صورت تخصصی دنبال کنند.
وی اضافه کرد: دومین مشکل بر سر راه استفاده از اکمو در کشور مربوط به تجهیزات آن است چراکه نیاز به ماشین، لوازم مصرفی و داروهای خاص آن را داریم که بسیار هایتک (دارای فناوری بالا و پیچیده) و گران قیمت هستند.
دکتر علیرضا جلالی ، دایمی اما لوازم آن، یکبار مصرف است، تصریح کرد: قیمت دستگاه و لوازم مصرفی اکمو طی ماه های اخیر به چند برابر افزایش پیدا کرده و این دستگاه ها در کشور تقریبا نایاب شده است.
به گفته دکتر جلالی در سراسر کشور فقط پنج دستگاه اکمو وجود دارد.
وی ادامه داد: قیمت روز اکمو برای هر بیمار 10 میلیون تومان است و بیمه ها زیر بار پذیرش هزینه آن نمی روند ؛ از سوی دیگر اکمو یکی از اقدامات برای بیماران قلبی به شمار می رود و بیماران هزینه های زیادی را برای درمان بیماری خود باید بپردازند.
ایشان در ادامه افزود، نداشتن مهارت کار گروهی (تیم ورک) را یکی دیگر از دلایل موفقیت آمیز نبودن استفاده از اکمو در کشور عنوان کرد و گفت: برای موفقیت آمیز بودن استفاده از اکمو باید یک تیم 30 نفره با یکدیگر همکاری داشته باشند.
دکتر جلالی افزود: تمام متخصصان اعم از شاغلان در بخش های اورژانس، پرستاری، اتاق عمل، بیهوشی ، پرفیوژنیست (تکنولوژی گردش خون برون پیکری) ، قلب و جراحی باید آموزش های لازم در زمینه کار با اکمو را فرا گیرند.
وی یادآور شد : تا پنج سال پیش دستگاه اکمو به اندازه یک خودروی ام.وی. ام بوده اما اکنون به اندازه یک کیف سامسونت رسیده که می توان آن را به راحتی در آمبولانس و بالگردها حمل کرده و در حوادث جاده ای و زلزله ها که در آن مرگ و میر زیاد است، استفاده کرد.
رییس مرکز با بیان اینکه با اکمو حتی می توان یک فرد مرده را احیا کرد، گفت: اکمو ، بیمار را از مرگ حتمی نجات می دهد و در کشورهای پیشرفته ، تحول شگرفی در نجات جان انسان ها به وجود آورده است.
دکتر علیرضاجلالی افزود: دستگاه اکمو و دیگر دستگاه های حمایتی قلب را می توان در قالب یک دستگاه متحرک با عنوان ˈجعبه حیاتˈ life box تعبیه کرد که اکنون دو دستگاه جعبه حیات در بیمارستان شهید رجایی تهران وجود دارد.


وی خاطرنشان کرد : قطعا جعبه حیات (حاوی اکمو و وسایل کمک قلب و ریه )در سال های آینده ، جایگاه جدی در آمبولانس ها خواهند داشت.
رییس مرکز اضافه کرد: دستگاه اکمو از طریق شریان های ران با شلنگ به قلب وصل می شود و هم کار قلب و هم کار ریه را انجام می دهد و دیگر نیازی به تپش قلب نیست. کار قلب یا ریه یا کار همزمان هر دو برای دستگاه تعریف می شود حتی می توان برای اکمو تعریف کرد که فقط کار بطن راست یا بطن چپ قلب را انجام دهد.
دکتر جلالی تاکید کرد: آمار مرگ و میرهای قلبی با استفاده از اکمو کاهش می یابد.
وی گفت: متاسفانه با این قیمت های سرسام آور استفاده از اکمو، بیماران قلبی دچار مشکل می شوند و بیمه ها باید در تامین هزینه های درمانی آن کمک کنند چراکه این یک عمل زیبایی نیست بلکه صحبت مرگ و زندگی افراد در میان است.
همایش اکمو روز چهارشنبه برای نخستین بار از سوی سازمان جهانی اکمو ( موسوم به السو) با حضور میهمانان داخلی و خارجی در مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی آغاز بکار کرد.این همایش به مدت چهار روز ادامه دارد و کارگاه های آموزشی همزمان با آن برگزار می شود.
خبرنگار: پیام احمدی کاشانی
چهارشنبه 28 فروردين 1392  16:19

آخرين تاريخ بازديد : جمعه 14 ارديبهشت 1403  22:2:17
تعداد بازديد از اين خبر : 4562