نوع خبر 
 
 
برگزاری جشنواره نکوداشت اساتید در مرکز آموزشی ، تحقیقاتی و درمانی قلب وعروق شهید رجائی


به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی ، تحقیقاتی و درمانی قلب وعروق شهید رجائی : جشنواره نکو داشت اساتید مرکز در سالن B مرکز در مورخ 14 اردیبهشت ماه سال جاری با حضور اساتید ، اعضاء هیئت علمی ، فلوشیپ ها و دستیاران برگزار شد .


دکتر علی واشقانی فراهانی معاون آموزشی مرکز ضمن خیر مقدم به اساتید و تبریک به مناسبت روز معلم افزود کشور ما با تکیه بر فرهنگ غنی ایرانی و تحت تأثیر آموزه های اسلام، مقام معلم و کسوت استادی را از هر مقامی گرامی تر و از هر کسوتی عزیز تر می شمرد.
ایشان در ادامه گزارشی از دفتر توسعه آموزش مرکز ارائه و به شرح موارد ذیل پرداخت:
نوشتن کوریکولوم و روتیشن دستیاران قلب در فلوشیپ های گروه داخلی:

• کوریکولوم آموزشی در روتیشن دستیاران درگروه اینترونشنال کاردیولوژی
• کوریکولوم آموزشی در روتیشن دستیاران در گروه بیماریهای مادرزادی قلب بزرگسالان
• کوریکولوم آموزشی در روتیشن دستیاران در گروه اکوکاردیوگرافی
• کوریکولوم آموزشی در روتیشن دستیاران در گروه نارسایی قلب
• کوریکولوم آموزشی در روتیشن دستیاران در گروه اینترونشنال الکتروفیزولوژی
• اصلاح و چاپ log book دستیاران گروه داخلی قلب
• طراحی و چاپ log book دستیاران گروه جراحی قلب
• طراحی و چاپ log book دستیاران گروه قلب اطفال
• طراحی و چاپ log book دستیاران فلوشیپ اینترونشنال الکتروفیزولوژی
• طراحی و چاپ log book دستیاران فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی
• طراحی و چاپ log book دستیاران فلوشیپ اکوکاردیوگرافی
• طراحی log book دستیاران فلوشیپ بیهوشی

برگزاری کارگاههای آموزشی:
• کارگاه آشنایی با دستیاران سال دوم با مرکز قلب و عروق شهید رجایی
• کارگاه نحوه برخورد و درمان بیماران با سندرم حاد عروق کرونر "جهت دستیاران سال 2 “
• کارگاه آموزشی تشخیص و درمان آریتمی ها در اورژانس "جهت دستیاران سال 2 “
• کارگاه آموزشی تشخیص و درمان تامپوناد و دایلسکشن و مالفا نکشن دریچه مصنوعی در اورژانس "جهت دستیاران سال 2 "
• کارگاه آموزشی اصول اکو کادیوگرافی"جهت دستیاران سال 2 "
• کارگاه آموزشی تشخیص نارسایی قلبی حاد "جهت دستیاران سال 2 “
ایجاد دبیرخانه قطب قلب و عروق کشور:
1) ایجاد کمیته راهبردی قطب
2) نوشتن برنامه راهبردی قطب
3) تدوین برنامه های عملیاتی سال 1390
4) تدوین برنامه های عملیاتی سال 1391
5) اخذ حمایت های وزارت بهداشت در مورد 3 طرح ملی برای اجرا در سال 1391
1-5( ایجاد دپارتمان پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی و تشکیل شبکه بیمارستانهای ارتقاء دهنده سلامت قلب و عروق کشور و تشکیل دبیرخانه آن در مرکز قلب و عروق شهید رجایی
2-5( طراحی Data Base تحت وب کشور برای بیماریها و مداخلات قلبی عروقی
3-5( تشکیل شبکه Primary PCI در شهر تهران
رسالت قطب در 5 سال آینده (تقسیم کار ملی) و ارزشهای آن با تاکید بر حوزه تخصصی قطب و حیطه های آن در 5 سال آینده:
• ارائه خدمات آموزشی مستمر مطابق با آخرین استانداردهای آموزشی برای پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان
• ارائه بهترین دوره های تخصصی، فوق تخصصی و تکمیلی رشته های وابسته به قلب و عروق کودکان در سطح منطقه
• دستیابی به آخرین یافته های علمی و افزایش مشارکت در گسترش مرزهای دانش و اعتلای موقعیت علمی کشور در زمینه بیماریهای قلبی عروقی کودکان
• تربیت پژوهشگران و اندیشمندان تراز اول در زمینه بیماریهای قلبی عروقی کودکان
• ایجاد محیطی پویا و مولد علم
• برقراری ارتباطات موثر بین المللی
• جذب اعضای هیئت علمی و پژوهشگران برجسته ایرانی مقیم داخل و خارج کشور
• انجام دادن پژوهشهای لازم برای حل معضلات اساسی کشور در زمینه بیماریهای قلبی عروقی کودکان
• دایر کردن رشته های جدید مورد نیاز کشور در سطوح عالی در زمینه بیماری های قلبی عروقی کودکان
• انجام ارزشمندترین طرحهای تحقیقاتی و ارائه آن در سطح بین المللی و استفاده از آنها در جهت ارتقای علمی و عملی مرکز
• ارائه بهترین خدمات پزشکی، مراقبتی و توانبخشی قلب و عروق کودکان با بهره گیری از استانداردهای بین المللی

دورنمای قطب قلب و عروق کودکان کشور در 1394:
در سال 1394 قطب قلب و عروق کودکان کشور، مکانی است برای ارائه بهترین خدمات پیشگیری، تشخیصی، درمانی و بازتوانی قلب و عروق کودکان با انجام جدیدترین تحقیقات کاربردی و آموزش کارآمدترین نیروهای متخصص و فوق تخصص در رشته های وابسته به قلب و عروق کودکان در سطح خاورمیانه
دکتر واشقانی در انتها به آیه توبه از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: «تلاش کنید، که به زودی خدا و پیامبر او و مؤمنان در کردار شما خواهند نگریست‏، و به زودی به سوی دانای نهان و آشکار بازگردانیده می‏شوید؛ پس ما را به آنچه انجام می‏دادید آگاه خواهد کرد».


دکتر علیرضا جلالی رئیس مرکز ضمن خیر مقدم به اساتید و تبریک به مناسبت های میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن و روز استاد به مناسبت شهادت استاد مطهری افزود : مرکز قرار بود روز پنجشنبه مراسمی را به این مناسبت برگزار نماید که مصادف با مراسم دانشگاه علوم پزشکی ایران شد و این مراسم با تاخیر برگزار گردید .
ایشان در ادامه افزود : باید به شخصیت شهید مطهری واستاد ایشان علامه طباطبائی نگاه متفکرانه شود و الگو برداری کرد و رابطه این دو نفر رابطه استاد و شاگردی نبود رابطه مراد و مریدی بود وانتظار می رود رابطه استاد و دانشجو و معلم و شاگرد همچون رابطه استاد مطهری و علامه طباطبائی باشد .
رئیس مرکز در ادامه گفت:در دین ما یکی از شریفترین شغل ها ، شغل استادی است همانطورکه حضرت امام خمینی (ره) نقل کردند معلمی شغل انبیاء و یکی از شریفترین شغل ها است و معلم مثل شمع می سوزد و شاگردان خود را پرورش می دهد و از تمام وجود ، سلول ها و عصاره وجودی خود استفاده می کند تا شاگردان خود را به ثمر برساند .
ایشان در ادامه افزود : ما شاهد شاگردانی بودیم که به کمک استاد پیشرفت کردند و خود از نظر علمی بسیار بهتر از استاد خود شده اند و بهترین نعمت برای یک استاد آن است که وقتی می بینند دانشجویانش به مرتبه بالایی رسیده اند ومی درخشند لذت می برد و به آنها افتخار می کند و نفس عمل همین است بطوریکه اگر دانشجو از استاد و پیشی نمی گرفت ، دنیا رو به پیشرفت حرکت نمی کرد واین نشانگر مقام بالای استاد است که هر چه در سبد علم و دانش خوددارد به دانشجو ارائه می کند .
دکتر جلالی در ادامه گفت : آنچرا که در احادیث داریم بنام باقیات و صالحات به معنی اینکه هنگامی که دست آدمی از دنیا کوتاه می گردد اعمال گذشته آن سبب خیر و برکت است وباعث می شود دائم برای آدمی صالحات را به همراه داشته باشد که یکی از این عوامل تربیت دانشجو است و هنگامیکه استاد ، دانشجویان بسیار خوب ، عالم ، فاضل ، دانشمند و کار آمد تربیت می کند و به جامعه ارائه می دهد و به نقاط مختلف کشور اعم از روستاها ، شهر ها و نقاط مختلف جهان می‌روند و به بشریت خدمت میکنند و خود نیز طی مراحلی به مقام استادی می رسند ودانشجو تربیت می کنند همه اینها باقیات و صالحاتی است که در پرونده آن استاد ثبت می شود واین کارهای خیری که استاد انجام می دهد را کسی نمی تواند محاسبه کند به غیر از حضرت حق و فقط او می تواند پاداش این عمل را بدهد .
رئیس مرکز در ادامه به مقام بالای طبیب اشاره کرد و افزود در مراکز درمانی و دانشگاههای علوم پزشکی معلم و طبیب به نوعی با هم ترکیب می شوند و اساتید علوم پزشکی که هم طبیب هستند و هم معلم یکی از بالاترین درجات تکریم و تقدس را دارند .
ایشان امیدوار شد که ما بتوانیم اساتید مرکز خود را آنطورکه شایسه است تقدیر نمائیم .
دکتر علیرضاجلالی در ادامه به فعالیت های خوب انجام شده در چارچوب برنامه استراتژیک اشاره کرد و افزود : این محورها توسط خود عزیزان هیات علمی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و امیدوارم با تلاش استادان برجسته مرکز بتوانیم آنها را به سر منزل مقصود برسانیم .
دکتر جلالی در انتها از استاد خود آقای دکتر حیدرپور تقدیر و تشکر نمود .


در ادامه دکتر فراستکیش معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران : رویکرد آموزشی باید یک رویکرد علمی و به دور از انحراف ها باشد . زیرا یک نفر با سختی وارد دانشگاه علوم پزشکی می شود و هشت سال از یک سو و چهار سال از سوی دیگر پشت سر می گذارد و پزشک متخصص می شود و اگر یک رویکرد و تعلیم و تربیت صحیح و منطقی داشته باشیم می توانیم بستر مناسبی را برای آموزش داشته باشیم ودر غیر اینصورت شاید ضایعاتش بیشتر از سودش باشد .
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه افزود: 80% یادگیری از چشم و 20 % از احساس های دیگر می باشد و در قسمت ذهن انسان ماندگار می گردد و مغز در روز فقط ده میلیون اطلاعات می گیرد و بقیه را رد می کند . این اطلاعات در ذهن انسان به صورت تصویر ذخیره شده و چند مرحله را طی می کند و در ابتدا بصورت توهم است و حجم زیادی از فعالیت ذهن را درگیر می کند و تخیل ساخته می شود و مبدأ اختراعات تخیل است واگر بخواهیم بگوئیم کاری نوآوری است باید به بخش تخیل از دید علمی نگاه کنیم و بین این تخیلات ارتباطات منطقی ، سنجشی و قیاسی پیدا می شود واین باعث بروز علم می گردد و تلاش کنیم با نگاهی دقیق وتجربه صحیح ، آزمون درست ، یک تصویر درست و مبتنی بر منطق داشته باشیم .
در ادامه از اساتید منتخب در رشته های داخلی قلب، قلب اطفال ،جراحی قلب، بیهوشی قلب و تصویربرداری تقدیر شد.
در انتها نیز از دکتر حق جو مدیرگروه اسبق داخلی قلب تقدیر و تشکر شد.
گالری عکس: public-relationship.old.rhc.ac.ir/fa/gallery/70/PhotoList/جشنواره.نکوداشت.اساتید.مرکز.۱۳۹۲.html
خبرنگار: پیام احمدی کاشانی
عکس از : اکبر جعفری
يکشنبه 15 ارديبهشت 1392  14:19

آخرين تاريخ بازديد : يکشنبه 2 دى 1403  18:30:0
تعداد بازديد از اين خبر : 6300