يکشنبه 30 ارديبهشت 1403      

نوع خبر 
 
 
دکتر جلالی سیگار کشیدن را یکی ازعوامل مهم خطر برای ایجاد بیماری‌های قلبی - عروقی دانست.


به گزارش روابط عمومی مرکزآموزشی،تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی، با توجه به آغاز هفته مبارزه با دخانیات که از پنجم خردادماه به مدت یک هفته ادامه دارد در مصاحبه ای با دکتر علیرضا جلالی رئیس مرکز سیگار کشیدن را یکی ازعوامل مهم خطر برای ایجاد بیماری‌های قلبی - عروقی دانست.
دکتر جلالی گفت:سیگار و تنباکو بعنوان دومین علل مرگ و میر در دنیا شناخته شده است. آمار نشان می دهد نصف افراد معتاد به سیگار که رقمی در حدود 650 میلیون نفر را تشکیل می دهند؛ در اثر کشیدن سیگار جان خود را از دست می دهند. ولی آمار وحشتناک تر حاکی از آن است که سالانه؛ صدها هزار انسان غیر سیگاری در اثر استنشاق دود سیگار مبتلا به مرگ می شوند. محیط آلوده به دود سیگار در کودکان و افراد بالغ باعث بیماری های قلبی-عروقی،انواع سرطان و دیگر بیماری های تنفسی بدخیم می شود که در نهایت منجر به مرگ آنان می شود.
ایشان در ادامه افزود:در کشور عزیزمان ایران نیز همگام با دیگر کشورهای جهان روز جهانی بدون دخانیات برگزار می گردد. در این روز موضوعاتی مانند حمایت های سیاسی و اجتماعی و قانون جامع کنترل دخانیات، محیط های آموزشی عاری از دخانیات، خانه و خانواده عاری از دخانیات، اماکن عمومی عاری از دخانیات، سازمانهای مردم نهاد، روز جهانی محیط های عاری از دخانیات و محیط های ورزشی عاری از دخانیات با اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات بررسی خواهد شد.
رئیس مرکز قلب و عروق شهید رجایی در ادامه گفت:مصرف دخانیات سالانه میلیون‏ها نفر از مردم جهان را به کام مرگ می‏کشد و مایه رنج بسیار و تحمیل هزینه‏های بی‏شمار اقتصادی و اجتماعی می‏شود. با توجه به اینکه هر نُه ثانیه، یک نفر به دلیل مصرف دخانیات می‏میرد، آثار مصرف دخانیات به یک همه‏گیری جهانی تشبیه شده است. دخانیات مهم‏ترین عامل قابل پیش‏گیری مرگ زودرس در بسیاری از کشورهاست، ولی در بیشتر موارد، حتی خطرهای بهداشتی آن کمتر تخمین زده می‏شود.
دکتر علیرضا جلالی در ادامه افزود:سیگار کشیدن یک عامل خطر مهم برای ایجاد بیماری‌های قلبی - عروقی است. در حقیقت در زندگی امروز ضرر مصرف دخانیات به اندازه فشار خون بالا و چربی خون بالا است و به همان اندازه تهدید کننده سلامتی است. از دیدگاه بهداشت عمومی نیز به علت شیوع بیشتر مصرف دخانیات، سیگار عامل خطر مهم‌تری محسوب می‌شود.
ایشان افزود: عضله قلب تنها زمانی سالم باقی می‌ماند که یک جریان خون کافی توسط شریان‌های کرونر به آن برسد. در طی سال‌های زندگی به منزله بخشی از فرآیند طبیعی پیری، دیواره عروق به تدریج تنگ می‌شوند. در سیگاری‌ها این فرآیند بسیار سریع‌تر از افراد طبیعی پیشروی می‌کند و افراد سیگاری در سنین پایین‌تری دچار تصلب شراین یا آترواسکلروز می‌شوند.
عضو هیئت علمی مرکز در ادامه گفت:هنگام استعمال سیگار ضربان قلب 10 تا 20 ضربه در دقیقه و فشار خون 5 تا 10 میلی‌ متر جیوه افزایش می‌یابد که علت آن منقبض شدن عروق خونی است. افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون سبب بالا رفتن میزان کار قلب می‌شوند. دود سیگار همچنین دارای مونواکسید کربن یا CO است که در خون جای اکسیژن را می‌گیرد و باعث کمبود اکسیژن در قلب و سایر ارگان‌ها می‌شود. این اثرات در طولانی مدت ضایعات شدیدی در قلب و سیستم عروقی بر جا می‌گذارند.

رئیس مرکز افزود:از هر چهار مرگی که بر اثر تنگی عروق کرونر رخ می‌دهد، یک مورد به علت مصرف دخانیات است و ایجاد لخته در عروق کرونر علت شایع مرگ در مردان و زنان بین سنین 35 تا 64 سال است. استعمال دخانیات احتمال ایجاد لخته در خون را نیز افزایش می‌دهد. در افراد سیگاری عبور خون از عروقی که به دلیل مصرف سیگار تنگ شده‌اند منجر به ایجاد لخته در عروق از جمله عروق کرونر می‌شود. زمانی که لخته تشکیل شود، دردهایی در ناحیه قلب به وجود می‌آید که آنژین قلبی نام دارند. سکته قلبی زمانی رخ می‌دهد که انسداد عروق کامل شود.
همچنین احتمال بروز سکته‌های مغزی و حملات قلبی در افراد سیگاری دو تا سه برابر بیشتر از غیرسیگاری‌ها است. در سیگاری‌ها سکته قلبی عامل کشنده‌تری نسبت به غیرسیگاری‌هاست که احتمالا به علت اثرات دخانیات به عنوان سم برای عضلات قلب است. خطرات حمله قلبی در زنان سیگاری بالای 40 سال که قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنند، بالاتر است. خطر حمله قلبی طی یک سال پس از ترگ سیگار نصف می‌شود. این خطر پس از 5 سال برابر با افراد غیرسیگاری خواهد شد. ترک سیگار بعد از یک حمله قلبی می‌تواند شانس حمله بعدی را نصف کند.
دکتر علیرضا جلالی دلایل انسداد شریان‌های قلبی را مصرف دخانیات خواند و افزود:علاوه بر مصرف دخانیات، زندگی ماشینی و بی‌تحرکی، تغذیه نامناسب، چاقی، استرس‌های زیاد در زندگی و محل کار، وراثت، افزایش سن و همچنین آلودگی هوا از دیگر عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی هستند که در سال‌های اخیر افزایش یافته‌اند.
ایشان با طرح سوال چگونه می‌توان قلبی سالم داشت؟افزود:سیگار کشیدن یک عامل خطر مهم برای ایجاد بیماری‌های قلبی - عروقی است. مصرف دخانیات با هیچ روشی سالم نیست و به هر مقدار و از هر نوعی به بدن انسان آسیب می‌رساند. سیگارهای کم نیکوتین، سبک یا نیمه سبک به هیچ وجه میزان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی و دیگر بیماری‌های مرتبط را کاهش نمی‌دهند. ترویج این تفکر بین افراد جامعه شگرد تبلیغاتی صنایع دخانیات برای موجه جلوه دادن مصرف دخانیات و نیز واردات انواع سیگار است. قطعا تنها راه سالم و ایمن سیگار نکشیدن است.
رئیس مرکز در انتها افزود:ورزش مداوم یکی از عوامل موثر در افزایش سلامت قلب است. ورزش‌های هوازی همچون پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری از جمله ورزش‌های مناسب در حفظ و بهبود سلامت قلب هستند. این ورزش‌ها علاوه بر سودمندی به فرد سیگاری انگیزه بیشتری برای ترک سیگار می‌دهند.
خبرنگار: پیام احمدی کاشانی

يکشنبه 5 خرداد 1392  7:40

آخرين تاريخ بازديد : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403  7:34:57
تعداد بازديد از اين خبر : 6400