يکشنبه 30 ارديبهشت 1403      

نوع خبر 
 
 
ردیابی سلول درمانی به کمک سلول های بنیادی بالغ از طریق نانو ذرات گادولینیوم در مدل گوسفندی انفارکتوس قلبی در مرکز قلب و عروق شهید رجایی

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی، تحقیقاتی، درمانی قلب و عروق شهید رجایی، دکتر پیمان کیهان ور پزشک و پژوهشگر نانو فناوری و سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز قلب و عروق شهید رجایی – که مدتی قبل نیز توانسته بود به همراه تیم تحقیقاتی خود برای اولین بار در دنیا مدل MI از طریق آنژیوگرافی با متد Sildenger در گوسفند ایجاد نماید- در ارتباط با طرح خود به خبر نگار ما گفت: این طرح از طرف دانشکده فن آوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی به صورت مشترک انجام گرفت که از حدود چهار سال قبل شروع گردیده است. متاسفانه و یا بهتر است بگویم خوشبختانه، به دلیل این که به فضل الهی ماحصل این کار ثبت دو پتنت بین المللی و یک رده سلولی خواهد بود، از ارائه اطلاعات دقیق به خاطر قانون عدم افشا معذور هستم و امید دارم که در آینده نزدیک بتوانم نتایج کامل طرح را خدمت هموطنان عزیز ابراز دارم.
این پژوهشگر سلول درمانی گفت: این طرح یک کار پژوهشی-بنیادی بود که در حیطه Multidisciplinary  بوده و شامل رشته های مختلف از قبیل بیماریهای قلب وعروق، تصویربرداری مولکولی،  MRIقلبی و عروقی، نانو فناوری و سلول های بنیادی می باشد. این طرح به عنوان پایان نامه دکترای تخصصی اینجانب حین تحصیل در حیطه نانو فناوری پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.
دکتر کیهان ور از تلاش ها و همکاری ریاست محترم قطب علمی قلب و عروق کشور در احیاء و بازسازی آزمایشگاه تحقیقات تجربی مرکز و نگاه ویژه ایشان به حیطه پژوهش های بنیادی تشکر کرده و ادامه داد: این مرکز تنها مرکزی است که به دستگاه آنژیوگرافی اختصاصی برای تحقیقات حیوانی مجهز می باشد و مکانی است که با نگاه نوآورانه مسئولین این مرکز و فعالیت های مستمرشان از سال 1387 تا به حال برای این منظور مهیا شده است.
ایشان به رویکردهای مختلف این طرح اشاره کرد و گفت: علاوه بر گسترش آزمایشگاه تحقیقاتی حیوانی مرکز، موفق شدیم در اولین قدم، به جای آزمایش بر روی حیوانات کوچک مثل موش، رَت و ... آزمایش را بر روی حیوانات بزرگ مثل گوسفند انجام دهیم و برای این منظور آغل اختصاصی نگهداری و سیستم مدون انتقال، آماده سازی و تحقیق – با همکاری جناب آقای دکتر دربندی، مسئول آزمایشگاه و مشاوره های اساتید راهنما و مشاور اینجانب و جناب آقای دکتر حقجو معاونت محترم پژوهشی - تهیه گردید.




دکتر کیهان ور در مورد مزایای این طرح گفت: هر آزمایشی که روی حیوانات کوچک آزمایشگاهی انجام می شد  برای آنکه بتواند مطالعات و کاربرد انسانی داشته باشد باید درقدم بعدی روی حیوانات بزرگ آزمایشگاهی نیز تکرار می گردید که این پروسه، عمل طرح را طولانی می کرد. ولی در این طرح، ما با نگاهی نو به این جنبه از اقتصاد مقاومتی، متوجه شدیم که می توانیم در همان قدم اول آزمایش را روی حیوانات بزرگ انجام دهیم و خدا را شکر نتیجه خوبی گرفتیم.

به گفته این متخصص، سلولهای بنیادی تمایز یافته به سمت سلولهای خاص -که از خود گوسفندان گرفته شده بود- به گوسفندانی که در آن ها انفارکتوس قلبی ایجاد شده بود تزریق گردید و نتایج آزمایشگاهی خوبی حاصل شد به طوری که  پس از تزریق سلولهای بنیادی کارکرد قلبی یا همان کسر تخلیه ای افزایش یافت.
این پژوهشگر نوآور اشاره کرد: در این طرح از طریق نانو فناوری، ماده جدیدی با پایه نانوگادولینیوم (ماده حاجب با سمیت پایین) ساخته شد که به عنوان ماده درون سلولی در سلول درمانی استفاده گردید. سلولهای بنیادی به صورت خارج بدنی (ex vivo)  توسط این نانو ذرات تیمار شده و سپس تزریق انجام پذیرفت. پس از  MRIتوانستیم آنها را ردیابی کنیم و ببینیم این سلولهای بنیادی به کجا می روند. این طرح با توجه به ویژگی خاص خود برای اولین بار در دنیا صورت می پذیرد که در حال حاضر به دلیل طی مراحل ثبت اختراع توضیح بیشتر مقدور نمی باشد.
این عضو برگزیده مرکز استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران که نقش Coordinator در این پژوهش چندرویکردی را داشته است به همکاری تیمی در این پروژه اشاره کرد و همکاری تیمی را ازنقاط قوت این پروژه دانست و در این راستا ابراز داشت:
در کنار بزرگوارانی نظیر جناب آقای دکتر سیدمهدی رضایت سرخ آبادی (مدیر گروه نانو فناوری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران) و جناب آقای دکتر جعفر آی (مدیر گروه مهندسی بافت دانشگاه علوم پزشکی تهران) به عنوان اساتید راهنما و جناب آقایان دکتر فریدون نوحی و دکتر مجید کیاور (متخصصین قلب و عروق و فلوشیپ اینترونشن) و سرکار خانم دکتر شبنم مددی (متخصص قلب و عروق و Level II در MRI و CT قلب و عروق) به عنوان اساتید مشاور از قطب علمی قلب و عروق کشور و همین طور مشاوره های ارزشمند جناب آقای دکتر یدالله امیدی، سایر اعضای تیم این پروژه به شرح زیر می باشند که از کلیه ایشان به خاطر همکاری و از همه مهمتر حس تعاون والا کمال تشکر را ابراز می دارم:
تیم نانومدیسین وMolecular imaging : دکتر مهدی شفیعی اردستانی (استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران) و دکتر بیتا مهروی (دانشجوی سال آخر دکتری تخصصی نانوفناوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)
تیم مطالعات سلولی و کاربردی: دکتر علیرضا شعاع حسنی، سرکار خانم کریمی و دکتر سمیه ابراهیمی
تیم قلب و عروق: دکتر احمد امین (متخصصن قلب و عروق و فلوشیپ نارسایی قلبی بیمارستان شهید رجایی)، دکتر مجید حقجو (متخصصن قلب و عروق و فلوشیپ الکتروفیزیولوژی بیمارستان شهید رجایی)
تیم بیهوشی: دکتر ضیا توتونچی (متخصص بیهوشی و فلوشیپ بیهوشی قلب و عروق بیمارستان شهید رجایی)
تیم جراحی: دکتر زارع (متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی قلب و عروق)
تیمLarge Animal Study : دکتر امیر دربندی آذر (دامپزشک و مسئول آزمایشگاه تحقیقات تجربی بیمارستان شهید رجایی)، دکتر بختیاری (استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران)، دکتر ربانی (دامپزشک و مسئول آزمایشگاه تحقیقات تجربی مرکز قلب تهران)، آقای قاسمی (کادر خدماتی آموزش دیده برای آزمایشگاه) و آقای حمیدرضا رضایی خلیق (کارشناس زیست شناسی) و آقای مهدی اکبری (کارشناس علوم دامی)
تیم تصویربرداری قلب و عروق: سرکار خانم دکتر اجاقی و خانم دکتر صادقپور (متخصصین قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی بیمارستان شهید رجایی)، جناب آقای دکتر حمیدرضا پورعلی اکبرو دکتر علی محمد زاده (متخصصین رادیولوژی بیمارستان شهید رجایی) و سرکار خانمها زری فولادی، عاطفه نفری، نسرین گرکانی و سارا آسالگو، مریم گیلانچی (نرسینگ، تکنسین ها و کادر اداری مرکز تصویربرداری غیر تهاجمی قلب و عروق)
ایشان همچنین در مورد طرح پیشنهادی خود سخن به میان آورد و گفت: مادر تلاشیم ارتباطات وسیعتری با صنعت وفن آوری به خصوص با دانشگاه های وزارت علوم برقرار کنیم. وی این طرح را "مدیریت دانش، ارتباط با صنعت، پژوهش های کاربردی و بین المللی" معرفی کرد.
او تصریح کرد: این طرح با نظر مثبت ریاست محترم مرکز و معاونت پژوهشی پس از تصویب در هئیت رئیسه در این مرکز عملی خواهد شد.



  این محقق در انتها متذکر شد: فعالیت های زیادی در سطح کشور به خصوص در حیطه پزشکی انجام می پذیرد و حتا بسیاری از آن ها موفق به اخذ جوایز ملی و حتی بین المللی می گردند، ولی واقعیت این است که تا زمانی که چرخه خلاقیت-نوآوری-کارآفرینی در متن مراکز علمی تفهیم نگردیده باشد، فقط میزان اندکی از این تحقیقات به ثمر خواهد رسید و جالب این که در یک نگاه موشکافانه متوجه خواهیم گردید که بسیاری از این تلاش های به ظاهر موفق نیز به دلیل عدم نگاه اولویت گرایانه به سیاستگذاری سند چشم انداز ایران 1404 در واقع دردی از کشور دوا نخواهد کرد. ما با این طرح امید داریم که به عنوان اولین گام واقعیبر روی کلمه واقعی تاکید دارم این خلا موجود را پر و حتی مملو سازیم و نقش الگو بودن "قطب علمی قلب و عروق" کشور را به خوبی ایفا نماییم. در این طرح بیمارستان قلب شهید رجایی عهده دار عنوان بامسمایی به نام "اولین بیمارستان حامی وپاسدار صنعت" خواهد گردید تا وظیفه خود را به عنوان نقش "قطب علمی قلب وعروق" کشور و "قطب علمی ارتباط با صنعت" در حیطه پزشکی ایفا کند و گام محکمی در راستای نیل و تحقق حماسه اقتصادی بردارد.
ایشان ابراز امیدواری نمودند که به حمد الهی تا عید فطر، با تحقق این خبر کام ملت عزیزمان را با شیرینی آن عجین نمایند.

خبرنگار افتخاری واحد روابط عمومی: فاطمه فیاضی نژاد
عکس از: سید امیرحسین میرکمال

پنجشنبه 10 مرداد 1392  6:33

آخرين تاريخ بازديد : شنبه 29 ارديبهشت 1403  21:56:51
تعداد بازديد از اين خبر : 11516