جمعه 14 ارديبهشت 1403      

نوع خبر 
 
 
برگزاری آزمون بورد فوق تخصصی کشوری درمرکز آموزشی ، تحقیقاتی و درمانی قلب وعروق شهید رجائی

 

به گزارش واحد روابط عمومی مرکز آموزشی ،تحقیقاتی ، درمانی قلب و عروق شهید رجائی، آزمون بورد تخصصی و فوق تخصصی کشوری صبح روز شنبه و یکشنبه  مورخ 16 و 17 شهریور  ماه سال جاری با حضوراساتید واعضاء هیأت بورد و بازرسین وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در مرکز قلب و عروق شهید رجائی برگزار گردید .

 

دکتر محمد علی یوسف نیا فوق تخصص جراحی قلب و عروق شهید رجائی و رئیس هیأت بورد جراحی قلب و  عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن تشکر و قدردانی از زحمات آقای دکتر جلالی رئیس مرکز در برگزاری آزمون رشته جراحی قلب هر ساله توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی آزمون بورد فوق تخصصی برگزار میگردد که امسال در شهریور ماه  دربیمارستان قلب وعروق شهید رجائی برگزار گردید .

 رئیس هیأت بورد جراحی قلب گفت در روز 16 شهریورماه آزمون  شفاهی برگزار گردید و کسانی دراین آزمون شرکت می کنند که آزمون کتبی را با موفقیت گذرانده باشند . در آزمون بورد فوق تخصص جراحی قلب 7 نفر شرکت کردند .

 ایشان متذکر شد : سؤالات از سطح خوبی برخوردار می باشد و سؤالات گنجانده شده در ارتباط با موضوعاتی می باشد که فارغ‌التحصیلان جراحی نیاز است بدانند .

 او خاطر نشان کرد : این آزمون 40 سؤال دارد که سؤال 4 گزینه ای و 2 امتیاز  دارد . که مجموعاً 80 امتیاز می شود و 20 امتیاز باقی مانده هم مربوط به کارهایی است که فارغ التحصیلان در طول سه ساله رزیدنتی انجام می دهند .

 در ادامه تسریح کرد : منابع آزمون در امتحان کتبی از کتاب های جراحی قلب می باشد . ولی سؤالات شفاهی بیشتر از تجربیات رزیدنت ها در طول 3 سال می باشد . ( بیشتر مربوط به بیمارانی که در بیمارستان ویزیت کرده اند )‌.

 ایشان در انتها در مورد اعلام نتایج متذکر شد و گفت : نتایج آزمون بورد در مدت 48 ساعت به وزارت بهداشت ، درمان آموزش پزشکی اعلام خواهد شد .



دکترپریدخت نخستین داوری فوق تخصص قلب اطفال شهید رجایی وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن تشکر از زحمات بی دریغ رئیس مرکز قلب وعروق شهید رجایی دکتر علیرضا جلالی در برگزاری این آزمون گفت: قلب وعروق شهیدرجائی بنیان گذار قلب کودکان بوده است وسال 1350به بعد 99%از متخصصین قلب اطفال فارغ التحصیل مرکز قلب وعروق شهید رجائی بودند.

در انتها افزود:هر یک از پزشکان فوق تخصص در آزمون بورداز نظر علمی وعملی سنجیده می شوند تا با گرفتن دانش نامه به عنوان یک پزشک فوق تخصص مشغول به کارشود.

در ادامه دکترالهه ملکان راد فوق تخصص قلب کودکان وفلوشیپ اینترونشن کاردیولوژی کودکان وعضو هیئت ممتحنه دانش نامه فوق تخصصی قلب کودکان ویکی از اعضای هیئت بورد فوق تخصص اطفال در مورد اصول آزمون بورد اطفال گفت: اصول آزمون باید شال موارد زیر باشد:

1-      دانش فرد رافقط در رابطه با قلب کودکان بسنجند.

2-      فاکتورهای دیگری روی آزمون اثرنگذارد.

3-      درآزمون عدالت برقرار باشد وشرایط آزمون برای کلیه افراد یکسان باشد.

4-      سوالات به گونه ای از منابع نمونه برداری شود که توانایی افراد توسط آن سوالات سنجیده شود.

تمام تلاش شده است که ای 4 اصل در این آزمون رعایت شده باشد.

او ابراز کرد: در این آزمون 11نفرشرکت کننده داشتیم که 9نفر آقا و2نفرخانم بودن.

او در پاسخ به این سوال که چرا بیمارستان قلب وعروق شهید رجائی به عنوان بهترین مرکز برگزاری آزمون می باشد گفت: بیمارستان رجائی یکی از قدیمی ترین،با امکان ترین ومعتبرترین وبزرگترین مراکز قلب کودکان است وامکانات اجرایی جهت برگزاری آزمون را دارد.



 

دکتر محمد باقرطباطبایی یکی دیگر از اعضا هیئت بورد وطراحان سوال درتعریف ازآزمون بورد گفت:بعد از اتمام هر دوره مثل جراحی عمومی وجراحی قلب بعد از دوره سه ساله دستیاری باید قابلیت معرفی برای امتحان داشته باشد که بعد از موفقیت درآزمون کتبی وشفاهی که همان ( (OSCEمی باشد. فارغ التحصیلان می توانند وارد کادر آموزش شوند واین آزمون جواز ورود به کادرآموزش در دانشگاه می باشد واگر در این آزمون شرکت نکنند،فارغ التحصیلان بعنوان جراح قلب در بیمارستان ها مشغول به کار شوند.

اوتصریح کرد: آزمون ( (OSCE همان آزمون شفاهی در 2 مرحله انجام می شود.

در مرحلۀ اول سوالات موجد در CD به هریک از شرکت کنندگان آزمون داده می شود و به سوالات پاسخ می دهند.

ودر مرحله دوم از فارغ التحصیلا ن توسط اعضا هیئت بورد مصاحبه ای بعمل می آید وسوالاتی از آنها پرسیده می شود که مجموع این نمرات با نمرات کتبی هرشرکت کننده جمع می شود.

در ادامه متذکرشد:هر فارغ التحصیل باید 70%نمره را بیاورد واگردر آزمون کتبی قبول شوندولی در آزمون ( (OSCEنمره نیاورند سال بعد مجددا باید در آزمون شفاهی شرکت کنند در ضمن ترجمه کتاب وتهیه مقالات در نمره نهائی تاثیر دارد.

وی در مورد اعضای هیئت بورد جراحی قلب گفت: تعداد اعضای این هیئت 8نفر می باشد

دکتر یوسف نیا دبیرهیئت بورد،دکتر احمدی جانشین ایشان،دکتر معصومی،دکتر بلوریان،دکتررئیسی ودکتر دادفر می باشند.

او اضافه کرد: نفرات برگزیده آزمون بورد در مراکز آموزشی وبیمارستان های که امتیازهای بالا تری دارند،مشغول به کار می شوند.از جمله این بیمارستان ها:بیمارستان قلب وعروق شهید رجایی می باشد که نفرات ممتاز را جذب می کند.

 
خبرنگاران افتخاری واحد روابط عمومی محیا حاتم آبادی ، فاطمه فیاضی نژاد و سحر قصاب زاده

 

تایپ از : فاطمه اسمعیلی نژاد

عکس از: اکبر جعفری



دوشنبه 18 شهريور 1392  13:42

آخرين تاريخ بازديد : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403  23:53:47
تعداد بازديد از اين خبر : 7632