سه شنبه 18 ارديبهشت 1403      

نوع خبر 
 
 
مصاحبه خبر گزاری فارس بادبیر علمی سمپوزیوم یکروزه اداره هیپرتانسیون ریوی ونارسایی قلب راست درکودکان
  ورزش‌های سنگین و زندگی در ارتفاعات به نارسایی قلبی منجر می‌شود

 متخصص بیهوشی قلب مرکز آموزشی،تحقیقاتی ودرمانی قلب وعروق شهید رجایی می‌گوید: سیگار کشیدن، ورزش‌های سنگین، چاقی و هر چیزی که بار اضافی به قلب تحمیل کند سبب نارسایی قلبی می‌شود.

  •  
  •  

 رسول فراست‌کیش دبیر علمی سمپوزیوم یکروزه اداره هیپرتانسیون ریوی ونارسایی قلب راست درکودکان  در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، خاطر نشان کرد: نارسایی قلب  علت‌های    زیادی دارد که افزایش

فشار خون ریوی در رأس آن قرار دارد چرا که شریان‌های عروق ریه، ضخیم و تنگ می‌شود و در نتیجه فشار خون در این قسمت بالا می‌رود.

وی ادامه داد: علت‌های ثانویه مانند افزایش فشار خون در وریدهای خود قلب و بافت ریه نیز سبب نارسایی قلبی می‌شود که از نظر آسیب‌شناسی هنوز منشأ آن ناشناخته است.

فلوشیپ بیهوشی قلب در پاسخ به اینکه چه عوامل محیطی در ایجاد نارسایی قلبی دخیل هستند، گفت: عوامل زیادی نقش دارند و هر عاملی که سبب شود قلب بیش از توانایی خود کار کند زمینه ساز نارسایی قلب می‌شود به عنوان مثال ورزشکارانی که فعالیت‌های سنگین ورزشی انجام می‌دهند قلب آنها برای تأمین اکسیژن در طولانی‌مدت بزرگ می‌شود و دچار نارسایی قلبی می‌شوند.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیماری‌های مزمن ریوی، فیستول‌های شریانی و وریدی در ناحیه پا، سر و شکم به طور مستقیم و غیرمستقیم در نارسایی قلب تأثیر می‌گذارند.

فراست‌کیش چاقی، اضافه وزن و کم‌خونی را از دیگر دلایل ایجاد نارسایی قلب برشمرد و گفت: افراد مبتلا به کم‌خونی برای آنکه بدن بتواند اکسیژن لازم را به بافت‌ها برساند باید بیشتر کار کرده و در نتیجه نارسایی قلبی ایجاد می‌شود.

وی همچنین بیماری‌های مادرزادی و سرشتی مانند باز بودن بین دو بطن یا باز بودن بین دو دهلیز یا بیماری داسی گلبول‌های قرمز را در کودکان یکی از عوامل مؤثر در نارسایی قلبی عنوان کرد.

فراست‌کیش گفت: افرادی که در ارتفاعات بلند برای طولانی‌مدت زندگی می‌کنند به دلیل فعالیت بیش از حد قلب زودتر به نارسایی قلبی دچار می‌شوند و سیگاری‌ها نیز از نارسایی قلبی در امان نیستند.

سمینار نارسایی قلب و عروق پنجشنبه 19 دی در بیمارستان قلب شهید رجایی تازه‌ترین روش‌های مواجهه با نارسایی قلبی به ویژه در کودکان را برای متخصصان این حوزه ارائه می‌کند.


چهارشنبه 18 دى 1392  14:27

آخرين تاريخ بازديد : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403  8:56:5
تعداد بازديد از اين خبر : 3056