يکشنبه 9 ارديبهشت 1403      

نوع خبر 
 
 
احیاهای قلبی موفق در مرکز قلب وعروق شهید رجایی

بدنبال احیاهائ قلبی ریوی موفقی که در بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی صورت می گیرد، در خدمت آقای سعیدی سرپرستار بخش  CCU.Fهستیم.

قدیری: با عرض سلام و تشکر از زحمات شما و پرسنل محترم بخش CCU.F 

در بیمارستان شاهد احیاهائ قلبی ریوی متعدد و موفقی هستیم که موفقیت چشمگیر این موضوع مهم در بخشCCU.F باعث رضایت شما از پرسنل بخش تان شده است. لطفا بفرمایید عامل این موفقیت را در چه می بینید؟

 

آقای سعیدی: با سلام و تشکر از زحمات شما، عامل موفقیت ما مداومت و جدیت پرسنل، مهارت کل پرسنل تیم CPR، مدیریت صحیح مسئولین شیفت ها، چیدمان صحیح پرسنل و نظارت رهبر تیم در تمام مراحل CPR می باشد که مجموعا در موفقیت CPR از اهمیت بسزایی برخوردار است. در واقع اگر هر کس بتواند در این عملیات جای خودش را پیدا کند و در همان موقعیت کارش را صحیح انجام دهد، ضامن موفقیت می شود.



قدیری: همکاری پرسنل تا چه حد موثر است؟

آقای سعیدی: همکاری و هماهنگی پرسنل تاثیر زیادی درسرعت بخشیدن به کار دارد. طی دو سه ماه گذشته ما شاهد پنج الی شش CPR موفق در بخش بودیم. یک مورد خاص در مورد بیمار 52 ساله ای بود که در یکی از بخش ها ارست کرده و به  CCU.F منتقل شده بود که عملیات  CPR این بیمار حدود 5/1 ساعت طول کشید که در تمام مدت، شاهد تلاش کلیه پرسنل تیم، همراه با گروه پزشکان بودیم که از ابتدا تا انتها بر بالین بیمار حضور داشتند و نتیجه جدیت و سعی و تلاش آنان، برگشت موفقیت آمیز این بیمار به زندگی بود؛ نهایتاً ما شاهد ترخیص این بیمار از بخش بودیم که این بیمار حتی بدون نیاز به ویلچیر و با پای خود از بخش خارج شد.

 

 قدیری: چه توصیه ای به سایر پرسنل در خصوص CPR دارید؟

آقای سعیدی: همه از روی دلسوزی و با وجدان کار کنند، در کلاس ها آموزشی CPR شرکت کنند، اطلاعاتشان را به روز کنند و حتما در احیائ قلبی ریوی بیماران شرکت کنند، کارایی شان را بسنجند و نقاط ضعف و قوتشان را ارزیابی کنند و برای از بین بردن نقاط ضعف خود بکوشند.

قدیری: در عملیات CPR چه شاخصی را مد نظر دارید؟

آقای سعیدی: با توجه به اینکه بخش CCU.F یک بخش نسبتاً تازه  تاسیس می باشد و در قسمت غربی بیمارستان قرار دارد، هنوز مکانش برای همه پزشکان کاملا شناخته شده نمی باشد و از اتاق عمل هم دور می باشد، لذا طبیعی است که حضور تیم پزشکی بر بالین بیمار در این بخش کمی به طول بیانجامد. شاخص های متعددی در موفقیت CPR موثر است که از جمله مهم ترین آن، مدت زمان رسیدن تیم CPR بر بالین بیمار می باشد که در آخرین CPR، کاهش چشمگیر این مدت زمان به حدود 2 دقیقه را شاهد بودیم. با توجه به اینکه زمان حضور تیم کامل CPR بر بالین بیمار یکی از شاخص هایی است که در بخش CCU.F اندازه گیری می شود، در خصوص کاهش مدت زمان مذکور، جا دارد از تلاش های کلیه اعضای تیم  CPR قدردانی شود.

قدیری: احیائ قلبی ریوی موفق چه تاثیراتی برای پرسنل به همراه دارد ؟ 

آقای سعیدی: پس از یک CPR موفق، پرسنل احساس آرامش روحی، رضایتمندی و موثر بودن در تیم درمان می کنند؛ و این مسئله خود باعث بوجود آمدن انگیزه برای تلاش بیشتر می شود.

درست مثل یک تیم فوتبال، که پس از برنده شدن، از هم تشکر می کنند و از همدیگر راضی هستند؛ ولی پس از باخت از هم راضی نیستند و مرتباً به یکدیگر تاکید می کنند که اگر سعی و تلاش بیشتری می کردیم، حتما موفق می شدیم. منتها در این موضوع با توجه به اینکه جان بیمار مطرح است، مسئله خیلی حیاتی تر خواهد بود.

تاکید می کنم از سایر عوامل موفقیت در CPR مثل هر کار تیمی دیگر، داشتن انگیزه برای یادگیری، مطالعه، شرکت در کلاس ها و قرار گرفتن در موقعیت  CPR می باشد.  نهایتاً از تک تک پرسنل بخش که در نجات جان بیماران تلاش می نمایند، تشکر و قدردانی می کنم.


 

گزارشگر: معصومه قدیری

عکاس: اکبر جعفری

 

 

 

 
شنبه 16 خرداد 1394  10:56

آخرين تاريخ بازديد : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403  6:19:53
تعداد بازديد از اين خبر : 5920