دوشنبه 10 ارديبهشت 1403      

نوع خبر 
 
 
تنگی عروق کرونر ، بیماری های مادرزادی وعضلانی قلب یکی از شایع ترین بیماری های قلبی کشور هستند.
 به گزارش واحد روابط عمومی مرکز:معاون پژوهشی بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی ، تنگی عروق کرونر و پس از آن بیماری های مادرزادی وعضلانی قلب را از شایع ترین بیماری های قلبی کشور عنوان کرد و گفت پیشگیری بهترین وموثرترین روش برای کاهش بیماری های قلبی است.


دکتر مجید ملکی به مناسبت برگزاری چهارمین کنگره مشترک قلب وعروق ایران ، در گفت و گو با خبرنگار واحد روابط عمومی مرکز با اشاره به انواع پیشگیری ها افزود : در افراد بدون هیچ گونه سابقه بیماری قلبی پیشگیری های اولیه مانند مراقبت های تغذیه ای ،  کنترل فشار خون ، کنترل چربی خون ، انجام ورزش و ... چه در نوزادان و چه در بزرگسالی برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی بسیار تاثیر گذار است .

این فوق تخصص اینترونشال کاردیوگرافی واکو کاردیوگرافی ، پیشگیری های ثانویه برای افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی بوده  و یا حداقل یکبار دچار سکته و دیگر بیماریهای قلبی شده اند را برای جلوگیری از بروز  دوباره این بیماری ها ، ضروری دانست وافزود : پزشکان کشور ما در زمینه قلب در سطح تمام دنیا چه از نظر تشخیصی وچه از لحاظ درمانی پیشرفت چشمگیری داشته و در حال حاضر تمام کارهای تشخیصی ودرمانی براساس به روزترین روش ها انجام می شود .

وی درمان های داروئی ، بالن زدن ، فنر گذاشتن در رگ ها ، جراحی و در نهایت پیوند قلب درایران را بسیار خوب ارزیابی کرد واذعان داشت : در دهه اخیر علاوه بر پیشرفت قابل ملاحظه درمان و تشخیص بیماری های قلب ، تعداد متخصصین و همچنین مراکز قلب درکشور نیز به طور چشمگیری افزایش داشته است .

دکتر ملکی  در ادامه استفاده از ژن درمانی و یا سلول های بنیادی در درمان بیماری های قلبی را از روش های نوین و در مراحل اولیه دنیا وحتی ایران خواند و گفت : اقدامات نیمه تهاجمی ، استفاده از استنت های دارویی و بالن های دارویی نیز از روش های نوین درمانی محسوب می شوند .

وی با بیان این که بیماری های مادر زادی قلبی بالغین گریبانگیر دنیای امروز شده است ، افزود : درکودکانی که با بیماری مادر زادی متولد شده و در کودکی به طور کامل درمان نشده اند و یا در صورت درمان و حتی جراحی ، عوارض آن در بزرگسالی با مسائل بسیاری مانند کنترل فشار خون ، چگونگی بارداری ، چگونگی دوره سربازی  و ... همراه است ، باید مورد توجه قرار گیرند.

این متخصص قلب وعروق در پایان با تاکید بر لزوم اهمیت به بیماران مبتلا به بیماری های قلبی مادر زادی ، به ویژه سوراخ بین دو بطن ویا سوراخ بین دو دهلیز ، خاطرنشان کرد : در بسیاری موارد این بیماری ها به دلیل بی علامت بودن با ورود فشار های عصبی ویا استرسی ، به طور ناگهانی در افراد بروز پیدا می کنند که از این جهت بسیار نیازمند توجه هستند . 
يکشنبه 16 اسفند 1394  14:47

آخرين تاريخ بازديد : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403  14:37:12
تعداد بازديد از اين خبر : 5012