دوشنبه 10 ارديبهشت 1403      

نوع خبر 
 
 
گزارش جلسه رونمائی از نسخه پیش نویس استانداردهای اعتباربخشی ملی در مرکز آموزشی ، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی
 به گزارش واحد روابط عمومی مرکز،جلسه رونمائی از نسخه پیشنویس استانداردهای اعتباربخشی ملی در مرکز آموزشی ، تحقیقاتی و درمانی قلب وعروق شهید رجایی بعنوان اولین استقراردر بیمارستان های پایلوت در روز دوشنبه مورخ 1395/2/27 با حضور معاون فنی معاونت درمان و مسئول اعتباربخشی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، تیم کارشناسان وزارتی، اعضاء هیئت رئیسه مرکز، چند تن از اعضاء هیئت علمی، مترون، سوپروایزران و سرپرستاران و همچنین مسئولان واحدهای مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجائیدر محل سالن B این مرکز از ساعت 10:00 تا 12:30 تشکیل شد.
این جلسه با صحبت های آقای مهندس عسگری،معاون محترم فنی معاونت درمان و مسئول اعتباربخشی وزارت بهداشت آغاز گردید،وی ضمن عرض تشکرازحمایت های آقای دکتر نوحی ریاست محترم مرکز قلب و عروق شهید رجایی به جهت میزبانی جلسات برگزار شده درطول مدت تدوین، همچنین از تلاشهای صمیمانه آقای دکتر گل پیرا، مسئول اعتباربخشی مرکز قلب وعروق شهید رجائی،  بعنوان یکی از اصلی ترین راهبران تدوین استانداردها قدردانی ویژه نمودند.آقای مهندس عسگری همچنین از زحمات دلسوزانه اعضاء expert panel، ارزیابان ارشد.اعتبار بخشی و همکاران حاضر در مرکز قلب شهید رجائی که خالصانه تجربیات خود را در اختیار تیم قرار دادند تشکر نمودند.


 

مهندس عسگری اعلام کرد: امروز در مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجائی، که همواره بعنوان مرکز پیشرو در ارائه خدمات ایمن و با کیفیت قلبی و عروقی به بیماران از سراسر کشور بوده و موفق  به کسب رتبه درجه یک عالی در ارزیابی وزارتی سالهای گذشته نیز شده است، به رونمایی از پیش نویس استانداردهای اعتبار بخشی سال 1395 خواهیم پرداخت. وی در ادامه ضمن تقدیر از حمایت های مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استقرار طرح تحول سلامت گفت: با مدیریت بکار گرفته شده تا امروز سعی شده کمبودها و کاستی های این طرح حتی المقدور رفع شده و تلاشهای عظیمی در راستای ارتقاء کیفیت و رفاه حال مردم کشور عزیزمان در هنگام دریافت خدمات بهداشتی و درمانی صورت بگیرد. یکی از مهم ترین این اقدامات بازنگری و الزام مراکز بر استقرار استانداردهای اعتباربخشی بوده که بموجب آن لازم بود تا موارد بطور دقیق تر و با استفاده از تجربیات سالهای گذشته بازبینی شده و مورد ویرایش قرار بگیرد. با تدابیر دکتر آقاجانی، معاون محترم درمان و حمایت های بی دریغ  دکتر میر دهقان توانستیم پیش نویس استانداردهای 95 را  طی 4000 نفر ساعت کار کارشناسانه با درگیر کردن 32 فوکال پوینت وزارت بهداشت، تدوین کرده و در این جلسه جهت آشنائی اولیه همکاران ارزیاب و همکاران مرکز قلب و عروق شهید رجائی جهت نظر سنجی به اشتراک بگذاریم.

 معاون محترم فنی معاونت درمان و مسئول اعتباربخشی وزارت بهداشت مواردی از قبیل مروری بر استانداردها و نحوه عملکرد بیمارستانهای پایلوت، توضیح اجمالی محورهای 8 گانه استانداردهای جدید، توضیحات کلی در خصوص نحوه ارزیابی و آموزش دقیق و موثر ارزیابان در خصوص سنجه های اعتباربخشی را عنوان کرد. آقای مهندس عسگری از کاهش تعداد سنجه ها و استانداردها نسبت به سالهای گذشته خبر دادند و اعلام نمود به جهت بهبود وضعیت ارزیابی بیمارستانها، هماهنگی های لازم با موسسه ایسکوآ صورت گرفته است. او گفت: در این دوره سعی کردیم تا براساس بازخوردهای دریافت شده از بیمارستانها و ارزیابان در سالهای گذشته، تغییرات بنیادین و کاربردی در استانداردها و نحوه ارزیابی داشته باشیم. آقای مهندس عسگری فرمودند: ما در این دوره برآنیم تا ضمن استقرار استانداردها در بیمارستانها به ارتقاء کیفیت خدمات ایمن بپردازیم. به همین منظور تلاش همکاران تیم تدوین کننده بر این متمرکز شد تا مستندات تا حد امکان کاهش یافته و موارد باقی مانده نیز بیشتر بصورت الکترونیکی تدوین شود. همچنین در این دوره سعی شده تا با کاهش دغدغه بیمارستانها برای ارزیابی های تک بعدی و مبتنی بر مستندات، تمرکز بر پیامدهای استقرار استانداردها و درگیر نمودن بیشتر پزشکان در استقرار استانداردها، حرکت بیمارستان را بیشتر بر بالین بیمار هدایت نموده و روح ایمنی بیمار در بیمارستانها برانگیخته شود تا همکاران پزشک و پرستار با اشتیاق و انگیزه بیشتری برای تحقق استانداردها هم دوش هم فعالیت داشته باشند. سپس ایشان نحوه عملکرد بیمارستانهای پایلوت در این مرحله از استقرار استانداردها را بطور کامل توضیح دادند که به موجب آن مقرر شد در ابتدای امر کلیه مسئولین محترم مرکز قلب و عروق شهید رجائی به مطالعه دقیق استانداردها پرداخته و نظرات اصلاحی خود را گردآوری و در فرمت ارائه شده توسط واحد اعتباربخشی این مرکز تدوین و ارائه بنمایند.

پس از برگزاری این بخش از جلسه زمانی نیز به پرسش و پاسخ توسط حاضرین اختصاص داده شد. طرح پرسش ها و مشارکت فعالانه حاضرین در این قسمت از جلسه نشان از ارائه مناسب مطالب و ایجاد انگیزه در حاضرین به لحاظ درگیر شدن در استانداردهای 95  داشت.

آقای دکتر گل پیرا در ادامه جلسه ضمن عرض تشکر از راهنمائی های ارزنده آقای مهندس عسگری در طول مسیر تدوین استانداردها اذعان داشت که طی مدت زمان تدوین استانداردها، براساس بررسی های صورت گرفته متوجه شدیم که بهتر است همکارانمان مطالعه دقیقی بر روی سنجه ها و استانداردها داشته باشند. با توجه به اینکه همکاران ما در مرکز قلب و عروق شهید رجائی مشتاقانه مایل به استقرار استانداردهای 95 می باشند، و با درنظر گرفتن بازخوردهای دریافت شده ازوی حین تدوین استانداردها، اطمینان حاصل می کنیم که پس از مطالعه همه جانبه استانداردها نظرات و پیشنهادات سازنده ای را اعلام خواهند نمود.

آقای دکتر صادقی، معاون محترم توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع مرکز قلب شهید رجائی، ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین و تشکر از زحمات بی شائبه مهندس عسگری در تدوین استانداردها و راهبری بیمارستانها در این خصوص گفت: امروز همه مراکز درمانی بایستی تمام توان خود را به سمت ارائه خدمات ایمن و باکیفیت در راستای ارتقاء رضایت بیماران و همراهان با ارائه خدمات به روز، مطمئن و بموقع معطوف دارند. برای دستیابی به این امر نیازمند چارچوبی قابل اتکا می باشیم که مطابق با الزامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعتباربخشی چارچوبی مناسب برای نیل به این هدف می باشد.


مرکز قلب و عروق شهید رجائی نیز به همت آقای دکتر نوحی، ریاست محترم، از سالهای دور همواره خود را ملزم به استقرار مدل های کیفی به جهت ارتقاء وضعیت خدمت رسانی به بیماران عزیز نموده است. وی عنوان نمود: متاسفانه امروز آقای دکتر نوحی به جهت پیش آمد یک سفر ضروری کاری موفق به حضور در این جلسه نشدند. اینجانب به نیابت از ایشان اعلام می دارم که ما و همکاران عزیزمان در کلیه رده های پزشکی، پرستاری، پیراپزشکی، مالی، اداری و پشتیبانی با همت و اراده ای قوی آماده استقرار استانداردهای اعتباربخشی بعنوان یک وظیفه انسانی و نه وسیله ای برای کسب رتبه، امتیاز و یا درجه در این مرکز بوده و با پتانسیلی که از همکاران خود سراغ داریم اطمینان حاصل می نمائیم که در سایه الطاف ایزد منان و با حمایت های ریاست محترم مرکز به نحو احسن اجرای این مهم را عملی خواهیم نمود.

 پس از اتمام این جلسه اعضاء تیم وزارتی طی نشستی دو ساعته به جمع بندی موارد مطرح و مشاهده شده جهت آماده سازی هرچه بهتر تیم برای ارائه استانداردها در بیمارستانهای پایلوت پرداخته و برنامه ریزی لازم برای رفع هرچه بهتر ابهامات و مشکلات انجام پذیرفت.

 

چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395  9:14

آخرين تاريخ بازديد : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403  7:27:57
تعداد بازديد از اين خبر : 4350