شنبه 29 ارديبهشت 1403      

نوع خبر 
 
 
برگزاری اولین سمینار تخصصی بیماریهای قلبی – عروق در تالاسمی
 به گزارش واحد روابط عمومی مرکز : سمینار تخصصی بیماریهای قلبی وعروقی در تالسمی با حضور پروفسور فریدون نوحی رئیس کنگره ، دکتر مجید آراسته رئیس انجمن تالاسمی ایران و کمیته اجرایی  ، دکتر زهرا علیزاده ثانی  دبیر علمی کنگره برای اولین بار در ایران در سالن همایش احمدی نیا در مورخ ششم خرداد ماه سال جاری به مدت یکروز برگزار شد .

   در ابتدا رئیس سیمنار ضمن خیر مقدم به اساتید ، همکاران و گروه های اجرایی حاضر در سالن ، از دکتر آراسته رئیس انجمن تالاسمی ایران ، مشهدی دبیر کمیته اجرایی ، دکتر علیزاده ثانی دبیر علمی کنگره  تشکر و قدردانی نمود و امیدوار شد حاصل این سمینار یکروزه ، یک نتیجه علمی و عملی برای بیماران عزیز تالاسمی در پی داشته باشد .

پرفسور نوحی ضمن مهم خواندن روش درمان بیماران تالاسمی ، افزود : با حضور اساتید همچون دکتر ابوالقاسمی ، راهکارهای علمی بسیار مؤثری در کشور انجام شده است  که درگذشته های دور اکثر به اتفاق بیماران تالاسمی به دهه دوم نمی رسیدند ، اما اکنون با توجه به روشهای نوین درمانی و داروهای مناسب توانسته اند به دهه پنجم و ششم زندگی خود برسند و با توجه به اینکه در کشور ها شاهد بیماران قلبی و عروقی در سنهای بالا این عزیزان هستیم بتوانیم با همکاری اساتید عرصه قلب و عروق و تالاسمی بتوانیم به راه حل های نوین در درمان و پیشگیری در این نوع بیماران برسیم .

 رئیس مرکز قلب و عروق شهید رجایی ضمن مهم بودن درمان این بیماری افزود ، خوشبختانه درمان تالاسمی در ایران در منظر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بسیار با اهمیت است  و این نوع بیماران را جزء بیماران خاص قرار داده اند و تمام هزینه ها به نوعی توسط دولت محترم پوشش داده می شود و در کشور های مختلف تا این حد بها داده نمی شود ، اما با توجه به هزینه هایی که می شود ما انتظار داریم نتایج بهتری نسبت به کشورهای دیگر بدست بیاوریم .
 در ادامه دکتر آراسته از طرف جامعه تالاسمی کشور از دکتر نوحی که امکانات ویژه از را درخصوص برگزاری این سمینار در اختیار گذاشتند ، کمال تشکر را نموده و به اساتید و پرستارانی که از کوشه و کنار کشور در اینجا حضور بهم رسانده اند  خیر مقدم عرض نمود .

 در ادامه دبیر اجرایی سمینار افزود : چالش بیماری های قلبی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که بیماران تالاسمی با آن درگیر هستند که باعث شده است که بیماران تالاسمی هنگامی که به دهه های سه و چهار وارد می شوند دچار بیماریهای قلبی و عروق می شوند .

 وی گزارشی از این بیماری در پنج سال گذشته اعلام نمود وافزود : 174 مورد فوتی با مشخصات و پرونده موجود می باشد که طبق آنالیز انجام شده 2/68 درصد این افراد به دلیل مشکلات قلبی فوت شده اند که این خود نشان می دهد بدرستی مشکلات قلبی و عروق در این نوع بیماران چقدر حائز اهمیت می باشد . بیشتر مراکز در نقاط مختلف کشور شاید دسترسی به پزشکان قلب کم باشند و آموزش های کافی به درمانگران تالاسمی در نقاط دور داده نشده باشد که امیدواریم این نشست کلیدی باشد برای باز شدن مشکلات و با همکاری اساتید فن بتوانیم نسبت به تنظیم و تدوین گایدلاین درمانی برای این بیماران که به صورت ممکن در کل کشور از آن استفاده کرد و مرحله به مرحله کامل و کامل تر کرد ، اقدام گردد .

  دکتر رستگار در ادامه ضمن تشکرازمجموعه مرکز قلب وعروق شهید رجایی که بیماران تالاسمی رابه نحو مطلوبی پذیرا هستند ، امیدوار شد که با همکاری اساتید بتوانیم امید به زندگی را در وجود این بیماران افزایش داده و شاهد رفع مشکلات و عوارض این گونه بیماران باشیم که خوشبختانه با امکاناتی که دولت در اختیار ما گذاشته است و وزارت بهداشت هم تلاش می کند دارو های جدید وجود دارد واین عزیزان به راحتی می توانند به آنها دسترسی داشته باشند .

 در انتها دکتر آراسته از گروه اجرایی تشکر ویژه کرد و افزود : بیماران تالاسمی خود بصورت تیم اجرایی در کنار اساتید در برگزاری این همایش تمام تلاش خود را انجام دادند .

 در ادامه دکتر ابوالقاسمی فوق تخصص هماتولوژی ، نیز ضمن تشکر از ریاست مرکز و انجمن تالاسمی که باعث افزایش سطح دانش در این خصوص شده اند ، افزود : مشارکت اساتید قلب وعروق در زمینه تالاسمی می تواند کمک بسیار مفیدی به ما انجام دهد و همانطور که دکتر رستگار عرض کردند بتوانیم با تهیه گایدلاین ها بتوانیم قدم های موثری دراین خصوص برداریم .

  این متخصص هماتولوژی در ادامه به تشریح بیماری تالاسمی پرداخت و افزود : تالاسمی به گروهی از اختلالات ژنتیکی در خون اطلاق می شود . برای فهم تاثیر تالاسمی در بدن انسان لازم است ابتدا در باره نحوه ساخته شدن خون در بدن نکاتی را بدانیم .

هموگلوبین جزو انتقال دهنده اکسیژن در سلول های قرمز خونی است ، هموگلوبین شامل دو پروتئین مختلف بنام آلفا و بتا است . اگر بدن توانایی تولید کافی هر نوع پروتئین را نداشته باشد سلولهای خونی به طور کامل شکل نمی گیرد و در این صورت توانایی انتقال اکسیژن کافی را ندارد و در نتیجه نوعی کم خونی در بدن ایجاد می شود که شاید تا پایان عمر همراه فرد باشد . تالاسمی یکی از شایع ترین بیماری ها در ایران است معمولاً از پدر و مادری که ناقل ژن کم خونی است به فرزندان به ارث می رسد .

 دکتر ابوالقاسمی در ادامه افزود : گاهی کم خونی و فقر آهن با تالاسمی اشتباه گرفته می شود . اولین قدم برای تشخیص این بیماری تعیین موتاسیون است . باید بررسی شود که پدر و مادر چه نوع موتاسیونی دارند . به طور مثال ، کم خونی داسی شکل بین 300تا 400 موتاسیون دارد .

 در مورد همسرانی که تالسمی دارند ، هیچ ممنوعیت ازدواج وجود ندارد ، همسران تحت آزمایش لازم قرار می گیرند و به آنها اجازه داده می شود ، در دوره بارداری آزمایش پیش از تولد را انجام دهند چنانچه این آزمایش انجام نشود ، 25 درصد امکان دارد که فرزندشان به تالاسمی مبتلا شود .

 وی در ادامه برای پیشگیری تاکید کرد و ادامه داد : راه های پیشگیری متفاوتی وجود دارد که اول انجام آزمایش خون از نظر کم خونی و دوم انجام آزمایش روی جنین در هفته های اول حاملگی در دوران بارداری می باشد . در ادامه این فوق متخصص گفت : مهم ترین راه درمان تالسمی ، تزریق مداوم خون است ، شایع ترین درمان برای تمامی شکل های تالاسمی ، تزریق سلول های قرمز خونی است ، در صورتی که بیمار در گذشته ، به اندازه کافی خون دریافت نکرده باشد ، لازم است برای بهبود کیفیت زندگی وی ، تداد دفعات تزریق خون را افزایش دهد .

  دکتر علیزاده ثانی متخصص قلب وعروق و فلوشیب تصویر برداری قلب و عروق و دبیر علمی سمینار نیز ضمن مهم خواندن این همایش  افزود : در این همایش تعدادی از اساتید قلب وعروق ، هماتولوژیست ، آنکولوژیست و تیم درمانگر بیماران تالاسمی کشور را در بردارد ، در زمینه عوارض قلبی وعروق بیماران تالاسمی می باشد که در ایران شیوع بالایی دارد که نزدیک به 20 هزار بیمار تالاسمی زندگی می کنند و با افزایش  طول عمر آنها و با درمانهای که طبق پیشرفت ها و روشهای تشخیصی نوین در جهان صورت می پذیرد .

  دبیر علمی سمینار هدف از برگزاری این مهم ، تبادل اطلاعات پزشکی و تهیه گایدلاین دراین زمینه خواند و بتواند در خصوص تشخیص ،درمان و پیشگیری بیماریهای قلبی وعروقی در این بیماران ، گام های مهمی را برداشت .

 دکتر علیزاده ثانی درادامه گفت : این سمینار با همراهی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی ،انجمن قلب ایران ، انجمن تالاسمی ایران ، مرکز قلب وعروق شهید رجایی ، انجمن اکو کاردیوگرافی ایران ، انجمن الکترو فیزیولوژی ایران ، شاخه ایرانی انجمن MRI ، انجمن قلب اطفال ایران و تعدادی از جمله شرکت های دارویی اکسیر ، رونال دارو ، سوپا ، داروسازی آوه سینا  اسپانسری این همایش را بر عهده داشتند .

 وی هدف از برگزاری این سمینار را عوارض قلبی وعروق عنوان کرد وافزود : این عوارض از شایعترین بیماری مرگ و میر مبتلایان به تالاسمی هستند را به بحث گذاشتند وراههای پیشگیری و روش درمان بهینه را پزشکان وتیم درمانگر تالاسمی ارائه نموده و شاهد ارتقاء سلامت  این عزیزان کردیم .

فلوشیب تصویر برداری قلب وعروق تهیه گایدلاین را بسیار موثر دردرمان بیماران تالاسمی اعلام کرد و ادامه داد : بحث تعبیه گایدلاین تشخیص و درمان عوارض قلبی وعروقی این بیماری مدتی است که در معاونین درمان و بیماری های خاص وزارت بهداشت و درمان کشور مطرح است و در بیمارستان قلب و شهید رجایی مدتی است کارهای علمی و تحقیقاتی صورت گرفته است . خوشبختانه پایه های آن ریخته شده است و به سمت عملی شدن آن در زمینه تشخیصی و روش های درمانی در بحث اکو کاردیوگرافی و انجام MRI در حال حرکت هستیم و زیر ساخت ها آماده شده است که با جهت و پشتیبانی پروفسور نوحی و دکتر آراسته به ثمر خواهد نشست . 










































































شنبه 8 خرداد 1395  16:3

آخرين تاريخ بازديد : جمعه 28 ارديبهشت 1403  12:43:25
تعداد بازديد از اين خبر : 4437