شنبه 15 ارديبهشت 1403      

نوع خبر 
 
 
آشنایی با خدمات ادراه پذیرش ومدارک پزشکی مرکز قلب وعروق شهید رجایی
 درخرداد ماه سالجاری واحد روابط عمومی مرکز در اداره پذیرش و مدارک پزشکی حاضر و گپی بامسئول و پرسنل زحمتکش این واحد زد و از فعالیتهای آنها خبردار شد .

آقای علی حصیمی مسئول اداره پذیرش ومدارک پزشکی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار واحد روابط عمومی درخصوص  خود اینچنین  گفت : متولد 1350 و فارغ التحصیل کارشناسی در رشته مدارک پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی ایران هستم و از سال 1375 به صورت کار آموز در این مرکز مشغول بکار  و از مهر ماه  سال بعد آن بصورت نیروی طرحی جذب شدم و هم اکنون دارای نوزده سال سابقه کار می باشم .



وی در ادامه ضمن مهم خواندن این رشته افزود :‌این رشته در سالهای اخیر دارای پیشرفت های زیادی بوده و به مرور از مقطع کاردانی به کارشناسی و کارشناسی به کارشناسی ارشد  و کارشناسی ارشد به دکترای ارتقاء پیدا کرده است که هم اکنون در چندین دانشگاه آموزش های لازم داده می شود ، بعد از مدتی نام آن به « مدیریت اطلاعات بهداشتی و درمانی »  و اخیراً نیز به نام « مدیریت اطلاعات سلامت »  تغییر نام داده است و هفده اردیبهشت ماه که بنام روز مدارک پزشکی نام گذاری شده است ، این روز را به تمامی پرسنلی که در این اداره و در سرتاسر ایران اسلامی زحمت می کشند تبریک عرض می نمایم .
حصیمی در ادامه به شرح اداره خود  پرداخت و گفت : این اداره به چهار واحد تقسیم بندی می شود که عبارتند از : واحد پذیرش – واحد بایگانی – واحد کد گذاری و واحد آمار می باشد .
 اما دلیل اینکه واحد آمار بخاطر یک سری از مسائل که در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به تصویب رسیده است به صورت فیزیکی زیر مجموعه معاونت درمان و حاکمیت بالینی مرکز قرار گرفته است و بقیه واحد ها در قسمت اداره مدارک پزشکی می باشند  که واحد پذیرش به صورت مستقیم و واحد های بایگانی و کد گذاری به صورت غیر مستقیم در خدمت بیماران گرامی می باشند . مسئول اداره پذیرش ومدارک پزشکی این قسمت را یکی از رکنهای اصلی مرکز خواند وبه شرح واحد ها پرداخت:واحد پذیرش : هنگامی که بیماری وارد مرکز درمانی می شود ، به دو روش یا از طریق اورژانس و یا از طریق پذیرش می تواند وارد بیمارستان گردد : واحد پذیرش نیز دارای تعدادی زیر مجموعه است از جمله : پذیرش نوبت دهی درمانگاه ، پذیرش نوبت دهی بستری است که هر کدام از آنها وظایف خاص خود را دارند . قسمت پذیرش نوبت دهی درمانگاه شامل بیمارانی می شوند که به درمانگاه مراجعه می کنند و پزشکان درمانگاه آنها را معاینه و ویزیت می کنند . اما قسمت پذیرش نوبت دهی بستری شامل بیمارانی می شوند که پزشک در درمانگاه  آنها را معاینه کرده وتشخیص بر بستری شدن آنها را داده است که این قسمت مدارک آنها را کامل و آماده کرده و بیمار را  آماده بستری در بخش واقدامات درمانی از جمله آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ، عمل جراحی – ای پی اس  اپلیشن و غیره می کند .

بیمارانی که برای اولین بار مراجعه می کنند به مرکز یا خود  مراجعه می کنند  یا از پزشکان و مراکز دیگر به مرکز ارجاع داده می شوند که در نهایت حتماً باید پزشکان مرکز آنها را معاینه و ویزیت نمایند . و در صورت نیاز دستور بستری را صادر نمایند . البته واحد های ریزتر هم در پذیرش هستند ، مثل واحد تحویل پرونده که به بیمارانی که برای ادارات و ارگانهای مختلف نیاز به ارائه مدارک پزشکی خود دارند ، مراجعه کرده و کپی مدارک خود را برابر مقررات برابر اصل می کنند و به آن سازمانها ارائه می دهند . 






واحد بایگانی : با توجه به پیشرفت فناوری اطلاعات در سیستم های رایانه ای به صورت الکترونیک ذخیره می شود و قرار است پرونده های قدیمی بیمارستان هم اسکن شده و به پرونده الکترونیکی بیماران افزوده شود ولی ما بیشتر با پرونده های فیزیکی بیماران در ارتباط هستیم و رویه این است که در هنگام بستری ، پرونده بیمار از بایگانی به بخش بستری انتقال داده شده و بعد از ترخیص از بخش به حسابداری بیمارستان منتقل و بعد نهایتاً به واحد مدارک پزشکی بیمارستان برگشت داده و بر حسب استاندارد های ICD کد گذاری انجام می شود و به بایگانی انتقال پیدا می کند .

 

وی یاد آور شد کلیه پرونده های بیمارانی که  سابقه بستری از زمان  تاسیس بیمارستان یعنی  سال 1353  دارند ، موجود می باشند . و کلیه بیماران بستری می توانند سابقه بیماری خود را رویت نمایند . 

- واحد کد گذاری :  همانطور که قبلاً اشاره شد پس از ارجاع از سوی حسابداری به واحد کد گذاری انتقال می یابد تا همکاران با توجه به استاندارد های حاکم کدگذاری نمایند ، کدگذاری بسیار مهم و با اهمیت است و در آینده تاثیر بسزایی در تحقیقاتی پژوهشی که توسط همکاران پزشک ، متخصصان و دستیاران انجام می شود و تمام اطلاعات پزشکی بیمار که مورد نیاز پزشکان باشد  به سهولت قابل دسترسی می باشد .

- واحد آمار :  مسئولیت جمع آوری کلیه آمارهای بخشهای کلینیکی و پاراکلینیکی مرکز را دارد که این آمار ها بصورت روزانه ، هفتگی و ماهانه جمع آوری شده و در بولتن مرکز چاپ می شود که شامل فعالیتهای ریاست محترم مرکز ، معاونت درمان ، معاونت پژوهشی ، معاونت آموزشی ومعاونت توسعه می باشد که برای تصمیم گیری کلان مرکز در اختیار هیأت رئیسه مرکز قرار می گیرد .   وی در پاسخ به این سؤال که از شغلتان راضی هستید گفت : شغل ما سختی های زیادی دارد ، روز هایی است که بعلت تراکم بیماران فشار روحی و روانی زیادی از نظر بستری بهینه بیماران و چه از نظر فیزیکی در بایگانی  روی ما و همکاران  وجود دارد  . ولی من خودم به شخصه لذت می برم از شغلم مخصوصاً که برای رضایت خداوند و بیماران گرامی باشد و هنگامیکه بیماری به زبان از من تشکر می کند ، گویی خداوند مهران دنیا را به من داده است .
 وی در ادامه به درمانگاه پزشکان اشاره کرد وافزود : بعلت اینکه بیمارستان قلب شهید رجایی یک بیمارستان تک تخصصی در رشته قلب وعروق است . پزشکان مرکز متخصصین این رشته هستند البته در سالهای اخیر رشته های جدید قلبی از جمله فوق تخصص نارسایی ، فوق تخصص آریتمی ، فوق تخصص مادرزادی  کودکان و رشته های دیگر اضافه شده است .
 آقای حصیمی در ادامه یاد آور شد که درکنار درمانگاه های تخصصی و فوق تخصصی ، درمانگاههای  دیگر پزشکان در رشته های مختلف از جمله مغز و اعصاب ، ریه ، گوارش ، کلینیک بیماران قلبی و بارداری  و غدد وجود دارد که بیمارانی که از طرف پزشکان مرکز مشاوره ای داده شود به این گونه پزشکان ارجاع داده می شود .
 مسئول پذیرش ومدارک پزشکی به تعداد مراجعات روزانه اشاره کرد و افزود : با توجه به آماری که موجود می باشد غیر از روزهای پنجشنبه و جمعه که درمانگاه تعطیل است و تمامی روزهای هفته در دو نوبت صبح و عصر درمانگاه دائی است . حدود بیش از چهار صد نفر در نوبت صبح و چهارصد نفر در نوبت عصر همکاران پذیرای بیماران گرامی هستند و با توجه به اجرای طرح تحول سلامت در این دوسال که در مراکز درمانی کشور اجرا می شود که بسیار کمک بزرگی برای بیماران ونیازمندان است باعث افزایش مراجعین ما شده است ، بطوریکه گاهی آنقدر مراجعین نوبت صبح زیاد است که تاساعت 14 بعد از ظهر  به طول کشیده می شود که این یکی از جنبه های مثبت دولت است . که به فکر رفاه حال بیماران ومردم است ، اما بیماران بستری ما در طی ایام هفته بیش از  هفتاد بیمار و اگر هم آمار بستری بخش  اورژانس را به آن اضافه کنیم از صد بیمار هم تجاوز می کند .
 وی درادامه افزود : پرسنل اداره پذیرش ومدارک پزشکی خارج از حضور متخصصین این رشته ، هنرمندانی نیز وجود دارند که در عرصه هنر فعالیت می کنند و آثار بسیار زیبایی در رشته های نقاشی و خوشنویسی ارائه نموده اند که از جمله خانم سیما رئوفی ، در شته خوشنویسی در مقطع ممتاز ، خانم مهتاب آقابابایی در رشته نقاشی ، رنگ روغن و آقای وحید رحیمی در رشته خوشنویسی می باشند و درنمایشگاههای هنری  که به مناسبت های مختلف در بیمارستان برگزار شده شرکت نموده اند . درادامه خبرنگار واحد روابط عمومی مرکز با چند بیمار که در صف انتظار بودند مصاحبه کرد . 













آقای محمد انصاری یکی از افرادی بود که با ما هم صحبت شد  .برای دخترشان به بیمارستان مراجعه  و دخترشان دارای مشکل قلبی مادرزادی  بود و حداقل 7 بار به این مرکز مراجعه کرده است و صد در صد از خدمات  و رفتار پزشکان و کارکنان بیمارستان رضایت کامل داشت . وی به وقت دهی به روز درمانگاه اشاره کرد و گفت : هر موقع که ما مراجعه کرده ایم ، همان روز به ما وقت دادند . 

بیمار دیگری که با ما هم صحبت شدند خانمی بنام سکینه کلاهی  جعفری  78 ساله بود که دارای قدمت زیادی در مرکز بود و حدود 15 سال پیش عمل قلب باز انجام داده است . وی بیمارستان قلب شهید رجایی را یکی از مراکز تخصصی در ایران خواند وافزود : این مرکز با توجه به اطلاعات روز دنیا هم گام بامراکز درمانی پیشرفته در دنیا می باشد که اهمین بسزایی در درمان بیماران قلبی دارد . خانم کلاهی زندگی خود را مدیون کادر درمان بیمارستان می داند ودر این مدت طولانی که بیمار  این بیمارستان بوده است برخورد پرسنل پذیرش را بسیا رمؤدبانه خواند که با آغوش باز پذیرای بیماران می باشد . 



یکی دیگر از مراجعه کنندگان که مارا در این مصاحبه یاری کرد آقای اسحاق زاهدی بود که از بندر عباس برای اولین بار برای درمان  دخترشان که بیماری قلبی مادرزادی داشته  به بیمارستان قلب شهید رجایی مراجعه کردند ، وی نحوه پذیرش و برخورد آنها را نسبت به خود بسیار مطلوب و از وقت به روز درمانگاهها اعلام خورسندی نمود . 



يکشنبه 30 خرداد 1395  12:48

آخرين تاريخ بازديد : جمعه 14 ارديبهشت 1403  22:47:46
تعداد بازديد از اين خبر : 4414