پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403      

نوع خبر 
 
 
آزمایشگاه تحقیقات تجربی مرکز قلب و عروق شهید رجایی،آزمایشگاه پیشرو در تحقیقات
 
 
 به گزارش واحد روابط عمومی مرکز ، بخش آزمایشگاه تحقیقات تجربی مرکز در راستای گسترش فعالیتهای پژوهشی واستفاده از حیوانات مختلف آزمایشگاهی و بافت های آن حیوانات نقش بسزایی در پیشبرد تحقیقات در زمینه های مختلف علوم قلب وعروق کشور دارد .

 در  آزمایشگاه تحقیقات تجربی مرکز مراقبت از حیوانات آزمایشگاهی به منظور انجام آزمایش های تجربی  در بالاترین سطح استانداردهای ممکن و بر اساس دستورالعمل های بین المللی انجام میگیرد . آزمایشات تجربی روی حیوانات (Animal study) پس از مدل سازی یک بیماری خاص (Animal Modeling)و به منظور آزمودن یک روش درمانی دارویی یا غیر دارویی در آن بیماری انجام میگیرد. در طی روند این آزمایشات کلیه موارد اخلاقی مد نظر قرار گرفته و اصول توصیه شده توسط مراجع بین المللی برای مطالعات حیوانی از قدم اول مدل سازی رعایت میگردد.

دکتر نسیم نادری متخصص قلب وعروق ، فلوشیپ نارسایی و پیوند قلب و معاون پژوهشکده قلب وعروق  در گفتگوی اختصاصی با واحد روابط عمومی مرکز ، آزمایشگاه تحقیقاتی تجربی  یا همان آزمایشگاه حیوانات ( Animal lab ) را بسیار مهم  ارزیابی نمود و افزود : بیماری هایی که زوال و تخریب بافتی در بدن را به دنبال دارند  معضل اساسی در سلامت انسانها به شمار می روند و یافتن منبع دائمی بافتی ، برای استفاده در درمان این گونه بیماری ها یکی از بزرگترین چالشهای ذهنی محققان و پژوهشگران عرصه علوم پزشکی بوده است .

معاون پژوهشکده قلب وعروق در ادامه یادآور شد : در سالهای گذشته ، دانشمندان خواص سلولهای ویژه ای را توصیف کرده اند که می توان از آنها در درمان بیماریهای قلبی و عروق سود جست .

این عضو هیأت علمی مرکز ضمن تاکید بر استفاده از سلولهای بنیادی افزود ، پیشرفت های اخیر در حوزه سلولهای بنیادی و مهندسی ژنتیک امیدهای تازه ای را برای ترمیم ضایعات بافتی قلب ایجاد کرده است .

آزمایشگاه تحقیقاتی تجربی مرکز آموزشی ، تحقیقاتی و درمانی قلب وعروق شهید رجایی در راستای درمان آسیب های قلبی با بهره مندی از تکنولوژی و متدهای روز دنیا ، سیاستگذاری و برنامه ریزی لازم در این خصوص و بستر سازی مناسب درخصوص جذب پروژه های علمی در حیطه قلب  و عروق  و توسعه فضای آزمایشگاهی را طی سالهای گذشته انجام داده است .

دکتر نادری افزود : آزمایشگاه تحقیقات  تجربی از سالهای بسیار گذشته درمرکز وجود داشته که در پنج سال گذشته با کوشش های آقای دکتر مجید کیاور و تعدادی از اعضای هیأت علمی مرکز  به فعالیتهای جدیدی در عرصه قلب وعروق پرداخته است که هم اکنون با حمایتهای معاونت محترم پژوهش دکتر مجید ملکی و تجهیز این بخش  توانسته ایم گام های بسیار بزرگی را در عرصه قلب وعروق  کشور برداریم .

این آزمایشگاه بصورت بخش مجزایی می باشد که متشکل شده است از فضاهای مختلف از جمله اتاق جراحی و  ریکاوری ، اتاق شستشو ، انبار، قفس نگهداری حیوانات کوچک (موش ، رت و خرگوش ) و فضای خارج از بیمارستان جهت نگهداری حیوانات بزرگ می باشد . این بخش مجهز به دستگاه آنژیوگرافی  ، بیهوشی ، اکوکاردیوگرافی ، گرمایش ، تنظیم اتوماتیک روشنایی و سیستم تهویه جهت دستیابی به هوای مطلوب بوده و همانطور که قبلاً ذکر شد سعی شده تا تمام استاندارهای نگهداری حیوانات آزمایشگاهی در آن رعایت شود . عمده برتری آزمایشگاه حیوانات این مرکز امکان انجام آزمایشات حیوانی بر روی حیوانات بزرگ (Large Animal) مثل گوسفند ، سگ و میمون است

وی در ادامه افزود : قسمتی از فعالیتهای پژوهشی مرکز تحقیقات پایه می باشد که قسمتی از این تحقیقات پایه میتواند آزمایشات حیوانی باشد  . فعالیت های پژوهشی در حوزه علوم پایه هم توسط اساتید مرکز انجام میگیرند و هم سایر مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی که نیاز به انجام آزمایشات حیوانی در پروژه های خود دارند قسمتی از آزمایشات خود را با همکاری اساتید مرکز و در قالب پروژه های تحقیقاتی مشترک به انجام میرسانند . دانشکده پزشکی و دانشکده فن آوری های نوین  دانشگاه علوم پزشکی ایران از سه سال قبل همکاری گسترده ای با این مرکز از این نظر داشته اند. به خصوص سرکار خانم دکتر ابوطالب استاد فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران که از سالها تحقیقات نوین و وسیعی را روی کاربرد سلول های بنیادی در درمان بیماری های قلبی عروقی  شروع کرده اند قسمت زیادی از تحقیقات خود را با مشاوره و همکاری  اساتید این مرکز به انجام میرسانند. همچنین تفاهم نامه همکاری مشترک  با پژوهشکده رویان برای آزمایش های تجربی خصوصا در حوزه سلول های بنیادی منعقد شده است

یکی از  مهمترین کارهایی که در این آزمایشگاه انجام شده است . تست اولین دستگاه  الکتروشوک ساخت پژوهشگران ایران که از نظر ایمنی و کارایی از طرف وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به مرکز ارجاع شد و تست حیوانی  آن با موفقیت روی هشت  سگ  با همکاری دکتر حق جو ، دکتر امین ، دکتر کیهان ور و دکتر دربندی  طی نه ماه  صورت پذیرفت  که گزارش آن در وب سایت مرکز موجود می باشد .

دکتر نادری به طرح تحقیقاتی دیگر اشاره کرد که درخصوص بازتوانی قلب و اثر آن بر بروز ژن ها و پروتئین های موثر در ترمیم قلب  بعد از سکته قلبی است که فاز اول آن به انتها رسیده است و در حال برنامه ریزی برای فاز دوم آن هستیم . در این مطالعه مدل سکته قلبی با بستن شریان کرونر اصلی قلب رت ایجاد شده و پس از اطمینان از بروز اختلال عملکرد در میوکارد با اکوکاردیوگرافی  ، رت ها تحت بازتوانی قلبی با استفاده از تردمیل قرار گرفتند و پس از اتمام دوره بازتوانی از نظر ژن ها و پروتئین های مورد نظر بررسی شدند.

درادامه این هیأت علمی مرکز از کادر مجرب این آزمایشگاه سخن به میان آورد و افزود : آقای دکتر دربندی از دامپزشکان بسیار ماهری است که تجربه زیادی در مدل سازی سکته های قلبی دارند  .

معاون پژوهشکده قلب وعروق در ادامه خبر از طرح های پژوهشی در آزمایشگاه تحقیقات تجربی داد و گفت  استفاده از انواع سلولهای بنیادی  در درمان انواع مدل های نارسایی قلب ایسکیمیک و غیر ایسکیمیک روی رت ها صورت  یافته که در مرحله پایانی و گزارش دهی می باشد که در گفتگوی جداگانه در آینده به صورت کلی بحث خواهد شد .

وی در خاتمه از کلیه سازمانها ، پژوهشگاه ها و شرکتهای دانش بنیان دعوت به همکاری کرد وافزود آزمایشگاه تحقیقات تجری با امکانات نوین وبه روز دنیا  آمادگی خود را طی تفاهم نامه ای برای هرگونه آزمایش بر روی حیوانات از جمله سلولهای  بنیادین را اعلام نمود . 


خبرنگار: پیام احمدی کاشانی
عکس از: اکبر جعفری
يکشنبه 13 تير 1395  10:38

آخرين تاريخ بازديد : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403  6:31:7
تعداد بازديد از اين خبر : 3663