دوشنبه 10 ارديبهشت 1403      

نوع خبر 
 
 
واحد برق ، یکی از واحدی زیربنایی مرکز
 

به گزارش واحد روابط عمومی مرکز: واحدهایی هستند که شاید زیاد پرسنل و کارکنان با آن ارتباطی نداشته باشند و در دید همگان نباشند ،واحد برق نیز یکی از این واحدها است که رکن اساسی را در یک مرکز بازی می کند و زیاد در دید همگان نیستند،این بار به این واحد سری زدیم تا از وظایف و کارهایی که انجام می دهند ،باخبر شویم.



در گفتگوی اختصاصی خبرنگار واحد روابط عمومی با مهندس  برفی مسئول واحد برق و مخابرات درخصوص شبکه برق مرکز توضیحی داد و افزود:شبکه توزیع برق بیمارستان یکی از ارکان های مهم مرکز می باشد که نقش مستقیم با کلیه فعالیت های درمانی بیمارستان دارد که در صورت قطع برق کلیه فعالیت های بیمارستان تعطیل خواهد شد  و واحد برق این مرکز تشکیل شده است از 9 نفر تکنسین برق که زیر نظر مسئول برق فعالیت خود را به صورت 24 ساعته و بدون تعطیلی ادامه می دهد . 


 

مسئول واحد برق شرح وظایف پرسنل برق رابه شرح ذیل بیان کرد که عبارتند از:

1-     تعمیر و نگهداری سطح فشار متوسط شامل ترانس ها ، تابلو ها ، کابلهای پرتالین و ...

2-   تعمیر ونگهداری سطح فشار ضعیف که این قسمت شامل برق دهی به کلیه فضاهای بیمارستان می‌باشد که با توزیع 2000kv برق در سطح بیمارستان می باشد و همین موضوع و گسترده گی توزیع نیروی برق در این مرکز باعث شده است که این بیمارستان  از سایر مراکز و بیمارستانها متمایز گردد .

3-     برق رسانی به تجهیزات پزشکی و اتاقهای عمل و بخش های مختلف درمانی .

4-     تعمیر و نگهداری سیستم ارتنیگ بیمارستان .

5-     تعمیر و نگهداری و برق رسانی اضطراری توسط ژنراتور .

6-     نگهداری UPS های مرکز .

-     در اتاق های عمل این مرکز تابلوهای ایزوله اتاق عمل که از سطح دانش فنی خاصی برخوردار می باشد و مستقیماً با جان بیمار در ارتباط می باشد توسط پرسنل این واحد طراحی و نصب شده است ومیزان سوختگی ناشی از این موضوع در اتاقهای عمل به صفر رسیده است که از سایرمراکز درمانی در سطح کشور تقاضای اجرای سیستم ارتنیک و نصب این تابلوها به واحد برق داده شده است .

-         با تلاشهای صورت گرفته در سال گذشته تمام قسمت های ااکتروفیزیولوژی ،کت لب بزرگسالان،کت لب اطفال، اتاق عمل مجهز به UPS شده و در شرایط قطع برق هیچگونه خاموشی احساس نخواهد شد .

-     یکی از موضوعات مهم در این بیمارستان سیستم برق اضطراری می باشد،آنچه برق اضطراری این مرکز را از سایر مراکز متمایز کرده است وجود سیستم کنترل تمام اتومات می‌باشد که این سیستم سالها در پست اصلی بلاتکلیف رها شده بود که با همت و تلاش پرسنل در اسفند ماه سال گذشته راه اندازی شده و در شرایط قطع برق در کمتر از 10 ثانیه ژنراتور اضطراری زیر بارخواهد آمد .

-     با توجه به توسعه فضای فیزیکی بیمارستان نیاز مبرم به خرید دیزل ژنراتور وجود داشت که طرح‌های فنی لازم و اقدامات در این زمینه صورت گرفته است .

-     نگهداری سیستم UPS های مرکز  با توان بیش از 2000kv توسط پرسنل این واحد انجام می گیرد که در مقایسه با دیگر مراکز درمانی با توان کمتری از این مقدار شرکت های بزرگ عهده دار این وظیفه مهم هستند . 

 

وی در ادامه به کارهای و پروژه های انجام شده واحد برق در دو سال گذشته اشاره کرد و به موارد زیر اشاره کرد :

1-     تعویض 80% لامپهای پر مصرف با فوق کم مصرف ( SCUD ) در بخشها و واحدها

2-     راه اندازی تابلوی کوبلینگ تمام اتومات 4000آمپر

3-     تعویض کلیه تابلوهای ایزوله اتاق عمل

4-     نوسازی کابلهای 20kv

5-     اجرای کلیه سیستم برق اعم از پریز – فن کوئل – روشنایی و ... در چهار طبقه جدید

6-     تعویض 70%  از کلید و پریز های مرکز

7-     ساخت و طراحی و نصب تابلوکلیدهای اکسیژن

8-     اجرای کلیه سیستم برق هولتر و EP

9-     اجرای کلیه سیستم برق جراحی زنان اعم از تابلو – لوله گذاری – نصب کلید و پریز و روشنایی و فن‌کوئل ها

10- نوسازی و بازسازی سقف اطلاعات به همراه نورپردازی

11- احداث و راه اندازی  پست 20kv جهت هتل

12- برق دهی از UPS به بخشهای کت لب  ،هولتر ،کت لب اطفال ، آزمایشگاه مرکزی و کلیه اطاق های عمل که باعث شد این بخشها درمواقع قطع برق بدون اختلال کارخود را انجام دهند . 

 

در انتها باید از تمامی همکاران واحد برق که بصورت شبانه روزی در نگهداری سیستم های برقی تلاش می کنند کمال تشکر و قدردانی را نمود.

 

خبرنگار: پیام احمدی کاشانی

عکس از : حامد لطفی

تایپ از: فاطمه اسماعیلی

 

چهارشنبه 30 تير 1395  14:21

آخرين تاريخ بازديد : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403  18:59:54
تعداد بازديد از اين خبر : 4028