دوشنبه 31 ارديبهشت 1403      

نوع خبر 
 
 
برگزاری کارگاه طراحی پرایمر ،مبانیPCR و کاربردهای آن
 

دکتر نجات مهدیه دکترای تخصصی ژنتیک پزشکی و پست داک ژنتیک پزشکی ،عضو هیئت علمی و رییس بخش آزمایشگاه مرکز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار واحد روابط عمومی، این کارگاه را همگام با متدهای روز دنیا بسیار مهم خواند و افزود: این کارگاه درخصوص آشنایی با طراحی یرایمر،اصول PCR و کاربردهای آن بود.

دکتر مهدیه مدت کارگاه را یک روزه خواند و افزود:صبح قسمت تئوری و بعداز ظهر قسمت عملی در آزمایشگاه ژزنتیک برگزار شد.ظرفیت این کارگاه سی نفر می باشد.

وی در ادامه به اهداف برگزاری کارگاه اشاره کرد و افزود :شرکت کنندگان در این کارگاه سه هدف را دنبال می کنند: اولا" آشنایی با آزمایشات ژنتیکی مولکولی،ثانیا" آشنایی کلی با آزمایش PCR و ثالثا" آشنایی کلی با اصول طراحی پرایمر آشنا می شوند.

از اساتید با سابقه و متخصص در این زمینه دعوت کرده ایم تا در این برنامه آموزش های لازم را بدهند ،اعضاء این کمیته برگزار کننده این کارگاه شامل: دکتر علی رشیدی نژاد،دکتر مهشید ملکوتیان ،دکتر بهاره ربانی،دکتر علی آهنی و دکتر نجات مهدیه و در بخش بالینی دکتر آذین علیزاده اصل که کاربرد PCR در بیماری های قلبی و عروقی می باشند.

این کارگاه برای کارشناسان ارشد گروه آزمایشگاهی ،بیولوژی،متخصص علوم بالینی و دستیاران رشته  قلب و عروق می باشد و برای گروه های اعلام شده پنج امتیاز بازآموزی وجود دارد و در نظر داریم برای گروه پرستاری که تعداد زیادی هستند دوره جداگانه با امتیاز بازآموزی برگزار نماییم.


دکتر مهدیه در ادامه به برنامه کارگاه اشاره کرد و افزود: ما در این کارگاه مطالبی همچون :

کاربرد PCRدر بیماری های قلبی (تئوری)

کار با بانک های اطلاعات ژنی و دریافت توالی ژنی(تئوری و عملی)

آشنایی با اصول زراحی پرایمر و نرم افزار تخصصی طراحی پرایمر (تئوری و عملی)

روش های استخراج DNA (تئوری)

مبانی الکتروفورز و جداسازی قطعات DNA و بررسی خطاهای کار (Troubleshooting) (تئوری)

آشنایی با اصول PCR ، واکنش و برنامه  PCR (تئوری و عملی)

انواع مختلف و کاربردهای( PCRARMSRFLPPCRMultiplex PCRNested PCRPCR و ...) در حوزه پزشکی و زیست شناسی (تئوری)

استخراجDNA (عملی)

انجام PCR  (عملی)

انجام الکتروفورز و مشاهده محصولات  PCR بر روی  ژل آگاروز و آنالیز نتایج (عملی)
 


وی در ادامه به توضیح DNA پرداخت و گفت: DNA در واقع یک مولکول دو رشته ای است که تمام صفات انسانی،کدهایش روی DNA می باشد،پس DNA ماده وراثتی است که تمام اطلاعات ژنتیک مارا در بر دارد،اسم مولوکول DNA است ولی بطور کلی می گوییم ژنوم،ما برای اینکه این ژنوم را بررسی کنیم باید اول تکثیرش کنیم،بررسی بخشی از تکثیر این ژنوم به کمک آزمایش PCR انجام می شود،پس PCR برای تکثیر قسمتی از DNAاست،برای این تکثیر ما به یک سری اجزاء اولیه نیازمند هستیم که یکی از این اجزاء پرایمر است ،پرایمر یک قطعه کوچکی است که می رود همان ناحیه ای که ما می خواهیم تکثیر کنیم ،نقاز را برای ما مشخص می کند.

در انتها یادآور شد این کارگاه با همکاری مرکز تحقیقات ژنتیک مرکز قلب و عروق شهید رجایی و انجمن ژنتیک پزشکی ایران برگزار شد.

توضیح به اینکه این کارگاه در مورخ ششم آبانماه سال جاری در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

خبرنگار: پیام احمدی کاشانی

عکس از: اکبر جعفری

شنبه 8 آبان 1395  13:48

آخرين تاريخ بازديد : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403  10:31:16
تعداد بازديد از اين خبر : 4305