جمعه 28 ارديبهشت 1403      

نوع خبر 
 
 
مصاحبه بامربی اتاق بازی اطفال
وقتی از جلوی بخش اطفال رد می شوی صدای خنده و موسیقی بچه گانه ، توجه ات را جلب می کند جلوتر که میروی اتاقی را می بینی که پر شده از بچه هایی که لباس های صورتی یا آبی رنگ بیمارستان را پوشیده اند و با وجودی که سرم و آنژیوکت و.... دارند و قرار است آنژیو گرافی یا عمل شوند، ولی به راحتی می خندند.

خانم پروین رزومه ساده ای از زندگی خودتان بفرمائید؟
متولد 1346 هستم ومتاهل می باشم .یک فرزند دارم و مدت پنچ سال در مهد کودک وده سال در با شگاه ورزشی بعنوان مربی کار کردم و الان سه سال است در این مرکز در قسمت مددکاری مشغول بکار هستم.

خانم پروین پایه گذار اتاق بازی در بیمارستان چه واحدی بوده وشما چه کارهایی برای بیماران در اتاق بازی انجام می دهید؟
اتاق بازی حدود 20 سال پیش تو سط واحد مددکاری و به همت خیرین پایه گذاری شد بصورتی که کاغذ دیواری ،کف پوش،اسباب بازی و تلویزیون و بطور کل همه وسایل اتاق بازی را تهیه کردند . ما در اتاق های بازی، دربخش های اطفال غربی و شرقی ،هر روز از ساعت 9الی 12برای بیماران در قالب بازی درمانی و گروه درمانی برنامه های متفاوتی داریم که در روند درمان کودکان از نظر روانی موثر می باشد .

لطفا از چگونگی بازی ها و تاثیر آن بر روی کودکان بفرمائید؟
وقتی بچه های بیمار، در اتاق بازی دور هم جمع می شوند از طریق تکنیک های گروه درمانی ،بهداشت روانی شان بالا می رود و وقتی می بینند که بچه های دیگری هم مشکل آنان را دارند تحمل مریضی خودشان راحت تر می شود و از طریق بازی درمانی استرسی را که به خاطر جراحی دارند کمتر می شود .کارهایی که در بازی درمانی انجام می شود نقاشی و کاردستی می باشد و کارهای گروهی شان مسابقه های مختلفی مثل حروف چینی و جابجایی عکس ها است.




چه برنامه هایی را واحد مدد کاری برای بچه ها در نظر گرفته است؟
بر اساس هماهنگی واحد مددکاری بامرکز های مختلف ،امکانات تفریحی و سرگرمی برای بچه در نظر گرفته می شو د مثلا از طرف شورای کتاب کودک ، روزهای دوشنبه برای خواندن کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی بین اطفال ، در اتاق بازی حضور پیدا می کنند وبا هماهنگی با خانم ابراهیمی مربی موسیقی اطفال ،به بچه ها موسیقی (بلز) یاد می دهند.به مناسبتهای مختلف از هنرمندان صدا و سیما دعوت بعمل می آورند که در جشن های اطفال شرکت کنند ویکی از هنرمندانی که سالهاست با ما همکاری می کند و بچه ها،خیلی ایشان را دوست دارند آقای مهرداد نظام آبادی است. همچنین خاله سارا مجری برنامه کودک شبکه دووشبکه هفت که بچه ها خیلی دوستش دارند، برای برنامه ها ی ما می آیند.
وگروهی از جوانان به نام خیرین سیب سرخ نیز در جشن ها و برنامه های ما شرکت می کنند .

آیا مادرو پدر بیماران هم در اتاق بازی حضور پیدا می کنند ؟
بله مادر بچه ها در اتاق بازی درکنار فرزندانشان هستند وگاهی اوقات وقتی بچه ها به بخش آی سی یو ویا سی سی یو منتقل می شوند و مادران نمی توانند درکنار فرزندشان باشند به اتاق بازی می آیند و با کشیدن نقاشی استرس شان را کم می کنند و در واقع تخلیه هیجانی می شوند .ولی پدر بیماران را دراتاق بازی نمی پذیریم .

آیا حال و هوای بیماران روی روحیه شما تاثیر گذار است ؟
خیلی زیاد مخصوصا بچه هایی که بعد از مدت طولانی که ،بستری هستند و بعد فوت می شوند .

آیا از نظر عاطفی بچه ها به شما وابستگی پیدا می کنند ؟
بله بعضی وقتها وابستگی زیادتر از انتظار می شود به گونه ای که بیماران حرف ما را بهتر از حرف مادر شان گوش می دهند. بچه های که بعد از آنژیوگرافی حاضر نیستند از تخت پایین بیایند ولی وقتی در اتاق بازی باز می شود وما آنها را صدا می کنیم با علاقه می آیند و یا بچه هایی که در CCU هستند و می خواهند مربی اتاق بازی در کنار تخت شان باشد وما اسباب بازی های مورد علاقه بچه ها را بالای تخت شان می بریم تا آرامش بیشتری پیدا کنند .


خانم پروین یک خاطره تلخ از دوران بیمارستان تعریف کنید؟
ما شاهد نقاشی و کاردستی بچه هایی، در اتاق بازی هستیم ،که با شوق زیاد این کاردستی و نقاشی ها را درست میکنندو موقعی که برای عمل جراحی می روند،اینها را به امانت نزد ما می گذارندوالان سالهاست که این امانتها در اتاق بازی وجود دارد و ما می دانیم که صاحبان این امانت ها هرگز برنمی گردند.

خانم پروین یک خاطره خوشایند برایمان بفرمائید؟
بیماری داشتیم که بعد از عمل ،هفت ماه در بخش ICUPزیر دستگاه بود وقتی به بخش منتقل شد دست و پاهایش حرکت نداشت ولی در اتاق بازی کنار بچه ها روحیه اش بالا رفت و با لگوها بازی می کرد و کم کم حرکت دست و پاهایش بهتر شد و همچنین بینایی اش مشکل پیدا کرده بود که وقتی با بچه ها کارتون تماشا می کرد و شادی ،اتاق بازی و بودن کنار بچه ها راتجربه می کرد انگیزه ای شد برای بهتر شدنش.

چه درخواستی از مسئولین برای بهتر شدن کیفیت اتاق بازی دارید؟
اگر اتاق بازی بزرگتر باشد ووسایل وامکانات بیشتر ی برای سرگرمی و بازی بچه ها داشته باشیم به مراتب بهتر است .


گزارشگر :معصومه قدیری
عکس :معصومه قدیری
شنبه 21 مرداد 1391  14:46

آخرين تاريخ بازديد : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403  13:26:19
تعداد بازديد از اين خبر : 7022