جمعه 14 ارديبهشت 1403      

نوع خبر 
 
 
سفر دو روزه گروه گلگشت مرکز قلب و عروق شهیدرجایی به کلاردشت
 

به گزارش واحد روابط عمومی مرکز :گروه گلگشت مرکز قلب و عروق شهیدرجایی با 40 نفر توانست از مورخ 26 لغایت 27 مرداد به کلاردشت ،منطقه رودبارک برود. در این برنامه خانم ها به گلگشت در میان جنگل های سر به فلک کشیده مازیچال پرداختند و آقایان قله علم کوه را درهم نوردیدند.

 مازیچال کجاست؟

مازیچال، جزو جنگل‌های هیرکانی در مازندران است و می‌توان در طول سال برای سفر این منطقه را به عنوان مقصد انتخاب کرد و از این جنگل‌پیمایی لذت فراوانی برد.

گودال‌های پر از بلوط در نزدیکی کلاردشت

مهم‌ترین گونه‌ی گیاهی این منطقه یک نوع بلوط است که تنها در این جنگل می‌بینید، در زبان محلی بلوط را «مازو» می‌خوانند و به گودال «چال» می‌گویند، به دلیلانبوه درختان بلوط در این منطقه، «مازیچال» نام گرفته و به معنای گودال بلوط است.

ارتفاعات مازیچال

روستای مازیچال

زیبایی‌های مازیچال در نمونه‌ی خاص بلوط‌ها خلاصه نمی‌شود، در شرایط آب و هوایی خاصی از ارتفاعات مازیچال مثل این است که فرشی از ابر را روی انبوه درختان پهن می‌کنند و شما بالاتر از ابرها، به رویا خواهید رفت.

اقیانوس ابر

فرشی از ابر روی انبوه گیاهان جنگلی

 حتی اگر با اقیانوس ابر مواجه نشوید، منظره‌ای که پیش روی شما قرار خواهد گرفت مناظر چشم‌نواز رامسر تا چالوس خواهد بود.

 


علم‌کوه نام کوهی با ارتفاع قله ۴۸۵۰ متر است که در منطقهٔ  تحت سلیمان در استان مازندران واقع شده‌است. قلّهٔ علم کوه پس از دماوند دومین قلهٔ مرتفع ایران به شمار می‌رود. بیشتر شهرت این قله به خاطر دیواره‌ایست که در دامنه شمالی آن واقع است و دارای فنّی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگ نوردی و دیوارنوردی در ایران است. این دیواره در ایران، جایگاهی مانند کی 2 در جهان را داراست.

با توجه به ارتباط علم کوه با کوه‌های اطراف و وجود دیواره و گرده، برای رسیدن به آن راه‌های بسیاری وجود دارد. مسیرهای رایج صعود به علم کوه را می‌توان به دو مسیر کوهپیمایی جنوبی، یک مسیر کوهنوردی شمالی و یک مسیر دیواره‌نوردی تقسیم‌بندی کرد.

  • مسیر جبهه جنوبی؛ مسیر کوهپیمایی که از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، تنگ گلو و حصار چال از سمت جنوبی به قله علم‌کوه می‌رسد، ساده‌ترین مسیر صعود به قله است؛ که معمولاً با شبمانی در دشت حصارچال همراه است.
  • مسیر جبهه شمالی؛ مسیر کوهپیمایی شمالی هم از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، جانپناه سرچال، علمچال و گردنه سیاسنگ از سمت شرق به قله علم‌کوه می‌رسد. این مسیر به عنوان یکی از سخت‌ترین مسیرهای کوهپیمایی در ایران محسوب می‌شود و غالباً با یک شبمانی در جانپناه سرچال همراه است.
  • مسیر گرده آلمان‌ها؛ مسیر کوهنوردی که از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، جانپناه سرچال، علمچال و گرده آلمان‌ها دقیقاً از سمت شمال به قله علم‌کوه می‌رسد. این مسیر از لحاظ زمانی کوتاه‌تر از مسیر سیاسنگ است ولی نیازمند ابزار فنی می‌باشد و مانند آن، غالباً با یک شبمانی در جانپناه سرچال همراه است.
  • مسیر دیواره شمالی؛ مسیر دیواره‌نوردی هم از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، جانپناه سرچال، علم‌چال و دیواره شمالی به قله می‌رسد که با توجه به تعدد مسیرهای دیواره علم صعود متفاوتی خواهد بود.
علم‌کوه در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر کلاردشت و در استان مازندران قرار گرفته‌است.کلاردشت نزدیک‌ترین شهر استان مازندران به این منطقه وپراچان و طالقان نزدیکترین شهرها دراستان البرز به علم‌کوه هستند. از جبههٔ شمالی این کوه مشرف به کلاردشت و در جبهه جنوبی نیز این کوه مشرف به طالقان است.


 در جبههٔ شمالی این قله، دیواره‌ای به طول ۶۵۰ متر وجود دارد که یکی از زیباترین و مشکل‌ترین دیواره‌های دنیا به شمار می‌رود. منطقهٔ علم کوه دارای ۴۷ قلّهٔ بالای ۴۰۰۰متر است.

جبههٔ شمال-شمال شرقی قلهٔ علم کوه از یک دیوارهٔ تقریباً ۵۵۰ متری گرانیتی تشکیل شده. اگر جایی ارتفاع ۸۰۰ متر برای این دیواره ذکر شده، اشتباه نیست چرا که یخچال علم چال به ارتفاع تقریبی - میانگین ۴۰۵۰ متر در پای این دیواره با شیب نسبتاً تندی به آن رسیده‌است؛ و ارتفاع تقریبی ۸۰۰ متر که بعضاً در منابع ذکر شده با احتساب این قسمت می‌باشد.

جنس این دیواره از نوع گرانیت متخلخل و به رنگ حنایی روشن است. از دیر باز قلهٔ علم کوه و دیوارهٔ آن مورد توجه کوهنوردان بوده‌است. نه تنها کوهنوردان ایرانی، بلکه کوهنوردان آلمانی، فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی و… نیز بر روی مسیرهای متعدد این دیواره صعود انجام داده‌اند. مسیر گردهٔ آلمان‌ها-فرانسوی‌ها از اولین مسیرهای گشوده شده روی گرده این دیواره می‌باشد.

از مسیرهای روی دیوارهٔ اصلی می‌توان به مسیرهای زیر اشاره کرد:

هاری روست فرانسوی‌ها ۴۸ لهستانی‌ها ۵۰ لهستانی‌ها ۵۲ لهستانی‌ها همدانی‌ها آرش کرمانشاهی‌ها ایتالیایی‌ها قزوینی‌ها تبریزی‌ها کرجی‌ها اراکی‌ها (این مسیر به علت فرود از بالای دیواره و رولکوبی زیاد مورد انتقاد دیواره‌نوردان ایرانی واقع شده)


علاقمندان می توانند تصاویر این گلگشت را در لینک زیر ملاحظه فرمایند:
public-relationship.old.rhc.ac.ir/fa/gallery/262/PhotoList/سفر.دو.روزه.گروه.گلگشت.مرکز.قلب.و.عروق.شهیدرجایی.به.کلاردشت.html


خبرنگار: پیام احمدی کاشانی

دوشنبه 30 مرداد 1396  12:36

آخرين تاريخ بازديد : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403  8:45:27
تعداد بازديد از اين خبر : 4253