جمعه 14 ارديبهشت 1403      

نوع خبر 
 
 
آموزش و ارتقاء سلامت بیمار یکی از رکن های اساسی در مرکز آموزشی،تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی
 

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی،تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی، حدود یک سال از ایجاد دپارتمان پیشگیری و ارتقاء سلامت به دستور دکتر علیرضا جلالی رئیس مرکز می گذرد که این دپارتمان طی این مدت فعالیت های چشمگیری جهت آموزش به بیماران انجام داده است.
دکتر اکبر نیک پژوه مسئول فنی این کلینیک در ابتدای این مصاحبه درباره انواع بیماری های قلبی و عروقی توضیح داد و افزود، بیماری های قلبی و عروقی یک بیماری مزمن است. بدین معنی که باید پدیده Atherosclerosis را به عنوان سرمنشاء بیماری های قلبی و عروقی در نظر گرفت.
ایشان در ادامه گفت:فردی که حدود 50 یا 60 سال سن دارد و دچار تنگی سرخرگ کرونری قلب شده، فرایند شروع آن به دهه سوم زندگی او برمی گردد. در این راستا برخی از ریسک فاکتورها، عامل های خطر بیماری قلبی و عروقی هستند که احتمال و شدت بروز این بیماری ها رابیشتر می کنند.برخی از این ریسک فاکتورها اصلاح ناپذیر هستند، از جمله ژنتیک، سن و جنس که در بیماران قلبی وعروقی به ویژه مردان بیشتر مشاهده می شود، این عوامل اصلاح ناپذیر هستند، یعنی در شرایط حال ،ما کاری برای آنها نمی توانیم انجام دهیم. برخی دیگر از عوامل خطر، ریسک فاکتور هایی هستند که اصلاح پذیر هستند و می توان آنها را کنترل کرد. مانند فشارخون بالا که اگر سریع شناسایی شود ، با اصلاح شیوه زندگی و احتمالا مصرف دارو، می توانیم فشارخون را در حد طبیعی نگه داریم، یا دیابت بیماری قند خون که اگر غربال گری به صورت منظم انجام شود طبق دستور عمل های موجود سریع شناسایی می شود و با اصلاح شیوه زندگی و احتمالا مصرف داروها می توان آن را کنترل کرد. همچنین چربی خون بالا، اضافه وزن و چاقی، عدم تحرک جسمانی، استرس و تنش های عصبی جزء عوامل اصلاح پذیر هستند که ما می توانیم در شرایط فعلی برای کنترل آنها کاری انجام دهیم.
دکتر نیک پژوه افزود: اگر به این امر توجه کنیم، خواهیم دید که در همه موارد چه در اصلاح عوامل خطر یا ریسک فاکتور ها و چه در شناسایی این ریزفاکتورها، آموزش یعنی توانمندسازی افراد برای حفظ ، نگه داری و بهبود سلامتی یعنی ما بتوانیم به افراد آموزش کافی بدهیم و آنها را توانمند کنیم که بتوانند از وضعیت سلامت خودشان آگاه و هم بتوانند آن را حفظ کنند و مهمتر از آن، وضعیت سلامتشان را بهبود بخشند و در همه این موارد، چه شناسایی ریسک فاکتورها و چه کنترل خوب آنها، این آموزش ها می تواند نقش بارزی داشته باشد چون این عوامل مزمن هستند و کاملا ارتباط مستقیمی با شیوه زندگی ما دارند و اگر بتوانیم شیوه زندگی خودمان را اصلاح کنیم و برای این کار آموزش دیده باشیم، می توانیم تا حدود زیادی از این بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کنیم.
مسئول فنی این کلینیک در ادامه اضافه نمود: ریسک فاکتورهای اصلاح پذیر علاوه بر بیماری های قلب و عروق در خیلی از بیماری های مزمن دیگر تاثیر می گذارند مانند بسیاری از سرطان ها، پوکی استخوان و خیلی از بیماری های دیگر که ما اگر شیوه زندگیمان را عوض نکنیم، احتمال بوجود آمدن آنها است.
در ادامه دکتر نیک پژوه در رابطه با روش ها و نحوه آموزش به بیماران گفت: این آموزش ها در چند زمینه صورت می گیرد. با تدوین برنامه استراتژیک مرکز، یکی از چهار محور اصلی بیانیه رسالت مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی این است که با ارائه و مشارکت در خدمات پیشگیری و ارتقاء سلامت جامعه باشد. یعنی ما درجهت آموزش بیماران فراتر از سطح بیمارستان عمل کرده و در سطح جامعه دخیل شویم. برای این منظور و با حمایت های دکتر علیرضا جلالی رئیس مرکز، قسمتی در وب سایت به منظور آموزش بیماران به شرح ذیل ایجاد شد که عبارتند از:
- بیش از 60 فیلم آموزشی به زبان ساده و برای عموم مردم با عنوان سیمای قطب قلب ایران
- فایل های صوتی آموزشی به زبان ساده و برای عموم مردم با عنوان صدای قطب قلب ایران
- حدود 24 پمفلت آموزشی
- اولین دانشنامه مولتی مدیای مجازی قلب و عروق ایران در وب سایت مرکز که تقریبا حاوی 200 لینک آموزشی مرتبت می باشد
- فیلم های آموزشی کوتاه که با نصب LCD در قسمت های مختلف بیمارستان که برای مراجعه کنندگان نمایش داده می شود تا آموزش های لازم به آنها داده شود
- حدود پانصد هزار بروشور آموزشی درباره انواع بیماری های قلبی و عروقی برای استفاده عموم در بخش های سرپایی و بستری
- کلاس های مداوم آموزشی در دپارتمان پیشگیری و ارتقاء سلامت برای مراجعین
در پایان مسئول فنی کلینیک پیشگیری و سلامت مرکز گفت: بدون پشتیبانی و پیگیری های دکتر علیرضا جلالی رئیس مرکز، دکتر مسعود رفعتی معاون توسعه و برنامه ریزی منابع، دکتر علی واشقانی فراهانی معاون آموزش، دکتر غلامپور معاون درمان و دکتر حق جو معاون پژوهش، پیشرفت چشمگیر آموزش به مراجعان و بیماران در این سطح امکان پذیر نبود.







 


خبرنگار: سید امیر حسین میرکمال
سه شنبه 28 آذر 1391  7:28

آخرين تاريخ بازديد : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403  21:55:38
تعداد بازديد از اين خبر : 3339